PIDServis
Navigace
Vyhledávání
Rozšířené hledání
Počítadlo

Bratislava

(Jiné zprávy)

Aktualizace:  10.08.2011

Bratislava je hlavní a největší město Slovenska. Rozkládá se na obou březích Dunaje, v jihozápadní části země, při hranici s Maďarskem a Rakouskem. Žije zde zhruba 460 000 obyvatel. Symbolem města je Bratislavský hrad se čtyřmi věžemi v rozích a jedním nádvořím uprostřed, nebo také architektonicky zajímavý Nový most klenoucí se jako jeden z pěti mostů přes Bratislavou protékající Dunaje nedaleko historického jádra metropole.

Městská doprava

V Bratislavě nestojí za komentář snahy o integrovaný dopravní systém. Samostatná městská doprava ale v poslední době zaznamenává výrazné pozitivní změny. V Bratislavě jsou stejně důležité tramvaje, trolejbusy tak autobusy. Záleží v jaké čtvrti se zrovna nacházíte. Například nekonečné sídliště Petržalka rozkládající se na celém pravém bratislavském břehu Dunaje je obsluhováno pouze autobusy.

Tramvajová síť v Bratislavě by se dala porovnat s tou v Plzni. Délka tratí je zhruba 40 km a má 152 stanic. Rozchod kolejí je tu však 1000 m. S čím se však Plzni vůbec nepodobá, ba naopak je opačného rázu, je linkové vedení. V Bratislavě mají systém velkého množství linek s velkou škálou přímého spojení. To má však za následek poměrně velmi dlouhé intervaly i ve špičkách pracovních dnů (12 minut) a také ne vždy monost zajistit proklady mezi linkami v souběžných úsecích. Neuvěřitelné tři linky na každé okrajové konečné tu nejsou výjimkou, popojeďte při cestě do centra na následující konečnou kde končí další tři linky a jste na trati, kudy jede pomalu polovina všech tramvajových linek ve městě. Vozový park tramvají také není chvályhodný. Sice probíhají rekonstrukce a vozy nejsou většinou v moc špatném stavu, nicméně nulová nízkopodlažnost kreditu bratislavských tramvají hodně ubírají. V inventárním stavu se setkáme pouze s různými modifikacemi typů T3, K2 a T6A5. Vozů T6A5 tu jezdí 58, vozů K2 jezdí 39 a tradičně nejpočetnější skupinou je 140 vozů typu T3.

Trolejbusová doprava v Bratislavě doplňuje tu tramvajovou v levobřežní části města, tedy té hlavní části města. Zajišťuje také hlavní obsluhu některých sídlišť. Vyskytuje se tu 74 vozů Škoda 14Tr, 38 vozů Škoda 15Tr, 1 vůz Škoda 21Tr a 6 vozů Škoda 25Tr Irisbus.

Autobusová doprava je doplňkem na okraji města nebo významnějším tangenciálním spojením ale také jedinou obsluhou sídliště Petržalka a také jeho spojením s centrem Bratislavy. Díky tomu je to jediný druh městské dopravy, který jezdí po mostech přes Dunaj. Nejfrekventovanější autobusové linky na Petržalku jezdí ve velmi krátkých intervalech a díky podobným trasám a tzv. hrdlům, která vytvářejí právě mosty přes Dunaj, jezdí kloubové autobusy na Petržalku doslova jeden za druhým celý den. Vozový park bratislavských autobusů je velmi rozmanitý a v poslední době výrazně omlazený, což bylo však velmi potřeba. Pro přehlednost uvádím jednotlivé typy postupně. Počty typů autobusů zachycují aktuální stav provozních vozidel.

Karosa B731, resp. B732: 22x.

Karosa B741: 82x. Většina prošla přestavbou na provoz na zemní plyn.

Ikarus 435 (KB): 61x (z let 1995-98).

Ikarus 415 (SD): 28x (z let 1997-98).

SOR B 9.5: 33x.

Solaris Urbino 15 CNG: 22x.

SOR BN 9.5: 18x.

Iveco Daily: 8x.

SOR C 10.5: 8x.

Mercedes-Benz Citaro CapaCity (20m): 26x.

SOR BN 10.5: 38x.

Tedom C12 G: 30x.

Irisbus Citelis (12m): 41x.

SOR NB 18 City: 80x.

Irisbus Crossway LE: 2x.

Obrázky

CityShuttle z Vídně do Bratislavy žel.st. Bratislava-Petržalka žel.st. Bratislava-Petržalka
Citelis v zastávce u nádraží Petržalka Tedom přijíždí do zastávky u nádraží Petržalka T6 v centru v zastávce Vysoká na lince 9
konečná zastávka Dúbravka Dúbravka Ikarus, zastávka Aupark
zastávka Nový most zastávka Zlaté Piesky příměstský autobus, Zlaté Piesky
jízdní řády příměstských linek, Zlaté Piesky zastávka MiÚ Rača zastávka MiÚ Rača
plynové B741, konečná zastávka Súhvezdná zastávka Súhvezdná zastávka Astronomická
konečná zastávka Astronomická 15Tr v zastávce Saleziáni kloubový Ikarus v zastávce Saleziáni
zrekonstruovaná tramvajová trať v ulici Zahradnická Buzerační nápisy kam se člověk podívá. A ani památky po slovíčkách děkujeme nebo prosím. interiér 20 metrů dlouhého autobusu Mercedes-Benz Citaro CapaCity
setkání generací na konečné Holičská CapaCity na Petržalce CapaCity na Petržalce
CapaCity a Crossway v zastávce Most Apollo Most Apollo Most Apollo
nový kloubový SOR v zastávce Most Apollo Solaris Urbino 15 na lince 88, zastávka Most Apollo tankodrom na konečné Cintorín Ružinov
SOR míří na Petržalku tramvajový tunel pod hradem plynová B741 v zastávce Zochova
ohyzdná konečná tramvají u hlavního nádraží

Zobrazit komentáře (0)


Verze pro tisk | Copyright © 2005–2017 PIDServis