




Bratislava
|
Bratislava je hlavní a největší město Slovenska. Rozkládá se na obou březích Dunaje, v jihozápadní části země, při hranici s Maďarskem a Rakouskem. Žije zde zhruba 460 000 obyvatel. Symbolem města je Bratislavský hrad se čtyřmi věžemi v rozích a jedním nádvořím uprostřed, nebo také architektonicky zajímavý Nový most klenoucí se jako jeden z pěti mostů přes Bratislavou protékající Dunaje nedaleko historického jádra metropole.
Městská doprava
V Bratislavě nestojí za komentář snahy o integrovaný dopravní systém. Samostatná městská doprava ale v poslední době zaznamenává výrazné pozitivní změny. V Bratislavě jsou stejně důležité tramvaje, trolejbusy tak autobusy. Záleží v jaké čtvrti se zrovna nacházíte. Například nekonečné sídliště Petržalka rozkládající se na celém pravém bratislavském břehu Dunaje je obsluhováno pouze autobusy.
Tramvajová síť v Bratislavě by se dala porovnat s tou v Plzni. Délka tratí je zhruba 40 km a má 152 stanic. Rozchod kolejí je tu však 1000 m. S čím se však Plzni vůbec nepodobá, ba naopak je opačného rázu, je linkové vedení. V Bratislavě mají systém velkého množství linek s velkou škálou přímého spojení. To má však za následek poměrně velmi dlouhé intervaly i ve špičkách pracovních dnů (12 minut) a také ne vždy monost zajistit proklady mezi linkami v souběžných úsecích. Neuvěřitelné tři linky na každé okrajové konečné tu nejsou výjimkou, popojeďte při cestě do centra na následující konečnou kde končí další tři linky a jste na trati, kudy jede pomalu polovina všech tramvajových linek ve městě. Vozový park tramvají také není chvályhodný. Sice probíhají rekonstrukce a vozy nejsou většinou v moc špatném stavu, nicméně nulová nízkopodlažnost kreditu bratislavských tramvají hodně ubírají. V inventárním stavu se setkáme pouze s různými modifikacemi typů T3, K2 a T6A5. Vozů T6A5 tu jezdí 58, vozů K2 jezdí 39 a tradičně nejpočetnější skupinou je 140 vozů typu T3.
Trolejbusová doprava v Bratislavě doplňuje tu tramvajovou v levobřežní části města, tedy té hlavní části města. Zajišťuje také hlavní obsluhu některých sídlišť. Vyskytuje se tu 74 vozů Škoda 14Tr, 38 vozů Škoda 15Tr, 1 vůz Škoda 21Tr a 6 vozů Škoda 25Tr Irisbus.
Autobusová doprava je doplňkem na okraji města nebo významnějším tangenciálním spojením ale také jedinou obsluhou sídliště Petržalka a také jeho spojením s centrem Bratislavy. Díky tomu je to jediný druh městské dopravy, který jezdí po mostech přes Dunaj. Nejfrekventovanější autobusové linky na Petržalku jezdí ve velmi krátkých intervalech a díky podobným trasám a tzv. hrdlům, která vytvářejí právě mosty přes Dunaj, jezdí kloubové autobusy na Petržalku doslova jeden za druhým celý den. Vozový park bratislavských autobusů je velmi rozmanitý a v poslední době výrazně omlazený, což bylo však velmi potřeba. Pro přehlednost uvádím jednotlivé typy postupně. Počty typů autobusů zachycují aktuální stav provozních vozidel.
Karosa B731, resp. B732: 22x.
Karosa B741: 82x. Většina prošla přestavbou na provoz na zemní plyn.
Ikarus 435 (KB): 61x (z let 1995-98).
Ikarus 415 (SD): 28x (z let 1997-98).
SOR B 9.5: 33x.
Solaris Urbino 15 CNG: 22x.
SOR BN 9.5: 18x.
Iveco Daily: 8x.
SOR C 10.5: 8x.
Mercedes-Benz Citaro CapaCity (20m): 26x.
SOR BN 10.5: 38x.
Tedom C12 G: 30x.
Irisbus Citelis (12m): 41x.
SOR NB 18 City: 80x.
Irisbus Crossway LE: 2x.
Obrázky
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Aktuální anketa
![]() |
![]() |
![]() |
Už ano. (1349)![]() |
Ještě ne. (876)![]() |
![]() |
Probíhající výluky
Dnes žádná výluka neprobíhá.