PIDServis
Navigace
Vyhledávání
Rozšířené hledání
Počítadlo

Innsbruck

(Jiné zprávy)

Aktualizace:  28.07.2011

Innsbruck je hlavním městěm rakouské spolkové země Tyrolsko. Leží v údolí řeky Inn v bezprostředním podhůří Alp, asi 30 km severně od Brennerského průsmyku, nejschůdnější cesty do Itálie. V bezprostřední blízkosti města jsou vysoké hory Hafelekar na severu (2334m) a Serles na jihu (2718m). Jméno města vzniklo složením názvu řeky Inn a slova Brücke (německy most), znamená tedy most přes řeku Inn. Se 118 000 obyvateli je pátým největším městem Rakouska. Započítáme-li aglomeraci tak se dopočítáme k 165 000 obyvatel.

Dálková doprava

Na okraji města ve čtvrti Kranebitten se nachází letiště. Jinak Innsbruck leží na železniční trati Westbahn vedoucí z Vídně přes Linz, Salzburg a Innsbruck do Curychu/Baselu a Bregenzu. V současné době probíhá zečtyřkolejnění trati z Innsbrucku do Wörglu, protože se jedná o velmi vytíženou trať (až 430 vlaků denně). Kromě rakouských vlaků na Salzburg a Graztudy jezdí i německé vlaky na Mnichov.

Městská doprava

Přestože je Innsbruck protáhlé město kolem řeky Inn, které je jen trochu širší v oblasti centra, nedisponuje, žádnou výraznou páteřní trasou městské dopravy. Ve městě sice jezdí dvě tramvajové linky (1 a 3), ale stejně tak důležité jsou některé autobusové linky (O, R, C). V době návštěvy navíc probíhala na tramvajové lince 3 výluka a tak byla celá nahrazena autobusy, opravovala se velká část tratě na této lince. Například ale na hlavním nádraží nejezdily vůbec žádné tramvaje, přesto že jsou zde nové koleje. Kromě uvedených dvou tramvajových linek zde jezdí ještě linka STB (Stubaitalbahn), která vede z Hlavního nádraží (výlukově o několik zastávek zkrácena) na jižní okraj města a dál poměrně daleko za město do hor přes několik vesnic s konečnou v horském středisku Fulpmes. Interval má 30 minut, ale do posledních zastávek na konci 60 minut. S hodinovým taktem v celé trase pak jezdí linka 6 s konečnou na okraji města na konečné linky 1 (je nutný přestup) a trasou mimo město opět serpentýnami do ne tolik vzdálené obce Igls. Uvedené tramvajové linky 1 a 3 (v současnosti autobusová linka 3) jezdí v intervalu 7,5 minuty po celý den. Kromě autobusové linky 4 jsou autobusové linky značeny písmeny. Nejfrekventovanější linkou je linka O jedoucí přes celé město z východu na západ, zajišťuje vlastně spojení okrajových sídlišť s centrem. Jezdí celý den po 5ti minutách. Pak za zmínku stojí linky R a C s intervalem 7,5 minuty. Na linkách 4, O a R navíc jezdí kloubové autobusy (většinou celobílá Citara). Zajímavostí je všudypřítomné trolejové vedení. V Innsbrucku jezdily totiž trolejbusy v letech 1944 - 1976. V souvislosti s olympiádou došlo k zastavení jejich provozu s plány nového dopravního systému. Vzhledem k nedostatku finančních prostředků ten ale nebyl realizován a trolejbusy znovu začaly brázdit ulice města v roce 1988. Trolejbusy se ale od začátku 21. století přestávaly objevovat na linkách a začaly je nahrazovat autobusy. Oficiálními důvody byly závady na vozidlech, trolejovém vedení, nedostatku řidičů nebo stavebních prací ve městech. V roce 2007 došlo ke zrušení neekonomického trolejbusového provozu. Do míst, kam trolejbusy zajížděly, mají v budoucnu vést tramvajové tratě, jejichž rozvoj město podporuje. Kloubové trolejbusové vozy značky Gräf & Stift z přelomu 80. a 90. let byly odprodány do východní Evropy, zde je nahradily kloubové autobusy Citaro. Stačí se svézt autobusovými linkami O a R a poznáte nedávnou trolejbusovou síť, troleje visí na mnoha místech. Tramvajové tratě se zřejmě již začaly stavět na některých místech, i když to nebylo nejlépe poznat, zda-li dochází k rekonstrukci tratě, výstavbě nové nebo rušení staré. Dle německé wikipedie se plánuje výstavba tramvajové tratě po trase autobusové linky O a prodloužit tramvajovou linku 3 na obou koncích, stávající linka 3 je však polookružní. Veškeré tramvaje v provozu v době návštěvy byly moderní nízkopodlažní tramvaje Flexity Outlook ("CityRunner") od Bombardieru. Není tomu však vůbec dávno, co se tu proháněly staré tramvaje ze 70. let.

Poměrně územně rozsáhlá je místní integrovaná doprava VVT (Verkehrsverbund Tirol). Stejně jako Salzburgský IDS vznikla v roce 1995. Páteř tvoří železniční linky S-Bahnu, na které jsou nasazovány vozy Bombardier Talent. Zajímavé také je, že drtivá většina tratí v celém Rakousku je elektrifikována. Linky Tirolského S-Bahnu jezdí v 30ti minutovém taktu, jsou však případy souběhu dvou linek, který tvoří interval 15 minut.

Innsbruck potřebuje jako sůl postavit více tramvajových tratí a vhodné bude také zoptimalizovat síť autobusových linek. Stávající je velmi nepřehledná a komplikovaná, což chaotická schémata ještě umocňují. Nesmyslně jsou vedeny prakticky všechny autobusové linky skrz centrum, kde je tak o chaos v ulicích mezi autobusy a tramvajemi poměrně nepříjemný. Taky by byla vhodná lepší dostupnost hlavního nádraží, i když je v současné době možná dotčena jen výlukou.

Salzburg i Innsbruck tak budou stát za pár let za návštěvu určitě znovu vzhledem k přestavbě hlavního nádraží v Salzburgu a rozšiřování tramvajové sítě v Innsbrucku.

Obrázky

RailJet hlásí Innsbruck Hbf muzeum Stuitalbahn interiér nové tramvaje
sídliště na západním okraji města konečná Hungerburg lanovka na Hungerburg
horní stanice lanovky Hungerburgbahn Přednádražní prostor Hlavní nádraží
turistická linka TS (The Sightseer) na hlavním nádraží Fulpmes, horní konečná horské tramvaje STB (Stuitalbahn) výhledy za jízdy ze STB
výhledy za jízdy ze STB Citaro, zastávka Mühlauer Brücke kruhový objezd s tramvajovou tratí poblíž konečné Mühlauer Brücke
před konečnou Mühlauer Brücke kloubové Citaro na nedávno trolejbusové lince R taktéž nedávno trolejbusy obsluhovaná linka O
5 minut uběhlo a další autobus do centra z tohoto sídliště na východě tu nabírá cestující mezi autobusovými linkami značenými písmeny se objeví toto ?!?!, spíše příměstská linka, vedoucí do obce Hall in Tirol, avšak přepravuje i velké množství lidí v rámci Innsbrucku Citaro na lince C
významný uzel Marktplatz příměstská linka 6 konečná příměstské tramvaje 6 v obci Igls
významný uzel Marktplatz významný uzel Marktplatz informační centrum dopravního podniku IVB
15m Citaro na regionální lince, téměř vše regionální autobusové v Rakousku provozuje Postbus, dceřiná společnost ÖBB noční odpočinek u obce Judenstein v horách nad Innsbruckem 15m Citaro na příměstské lince
ICE z Innsbrucku do Berlína, stanice Wörgl Wörgl, součástí VVT Wörgl, součástí VVT
Wörgl, součástí VVT Tirolský S-Bahn

Zobrazit komentáře (0)


Verze pro tisk | Copyright © 2005–2017 PIDServis