PIDServis
Navigace
Vyhledávání
Rozšířené hledání
Počítadlo

Salzburg

(Jiné zprávy)

Aktualizace:  28.07.2011

Salzburg je město v Rakousku u hranic s Německem na řece Salzach. Historické městské jádro bylo v roce 1996 zapsáno na Seznam světového dedictví UNESCO. Je čtvrtým největším městem Rakouska s počtem obyvatel kolem 148 000. Do spádové aglomerace s asi 210 000 obyvateli patří i ale i těsně sousedící část německého bavorska se známým turistickým střediskem Berchtesgaden. Známý je Salzburg také například tím, že se zde narodil Mozart. Největším turistickým lákadlem je hrad majestátně umístěn na kopci nad historickým jádrem města, které se rozkládá na obou březích řeky Salzach.

Dálková doprava

V Salzburgu se nachází druhé nejdůležitější letiště Rakouska. Těží hlavně ze zimní turistiky. Přes Salzburg vede Západní koridor Rakouských železnic (ÖBB) tzv. Westbahn. Dálkové vlaky kategorie RJ (RailJet) zde jezdí na linkách směr Linz, Vídeň, Budapešť nebo na druhou stranu směr Mnichov nebo Innsbruck a Curych. RailJet jsou nové vlaky ÖBB nasazované na tyto tratě, kde jsou i úseky s max. rychlostí kolem 200 km/h, mezi Linzem a Vídní je jeden úsek s max. rychlostí 230 km/h. Z hlavního nádraží jezdí ale také množství klasických vlaků kategorie IC, EC, které město spojují s jinými důležitými místy v Rakousku, ale samozřejmě také v zahraničí. V současné době probíhá nepříjemná kompletní rekonstrukce Salzburgského hlavního nádraží. Hala zcela nefunguje, tou se pouze rychle projde po provizorní lávce od nástupišť před nádražní budovu na normálně volné náměstí, které je nyní zaplněno provizorními malými budovami s těmi nejdůležitějšími náležitostmi, se kterými se cestující na nádraží neobejde od služeb dopravců po občerstvovací zařízení. Rekonstrukce má být hotova v roce 2014 a týká se zřejmě nejen haly, ale také kolejí a nástupišť.

Městská a regionální doprava

V Salzburgu funguje integrovaný dopravní systém SVV (Salzburger Verkehrsverbund). Kromě městské dopravy, kterou zajišťují výhradně trolejbusy a doplňkově autobusy zahrnuje také příměstské autobusové linky, S-Bahn, jiné regionální vlaky a v neposlední řadě tzv. Salzburger Lokalbahn. Ta má konečnou v podzemní stanici na hlavním nádraží a vede do regionu za město. Salzburgský S-Bahn vede například také za hranice do bavorského Freilassingu nebo Berchtesgadenu. Kromě klasických linek S2, S3 a S4 obsluhovaných většinou perfektními vozy Bombardier Talent jsou v provozu také linky S1 a S11 provozované již zmíněnou společností Salzburger Lokalbahn.

Páteří městské dopravy jsou od roku 1940 trolejbusy, kdy nahradily tramvaje. Trolejbusy provozuje společnost StadtBus a pár městských doplňujících autobusových linek společnost Albus Salzburg. Jediný další provoz trolejbusů v Rakousku je v Linzi, nicméně síť je mnohem větší v Salzburgu. První kloubové trolejbusy byly do Salzburgu dodány v roce 1961, dnes tvoří 100% vozového parku. Po Salzburgu jezdí 9 trolejbusových linek v jednotném intervalu 10 minut, výjimečně 20 minut. Velká většina trolejbusů je značky Gräf & Stift poměrně nemoderního vzhledu. Provozních 24 nejstarších zcela nenízkopodlažní kusů bylo dodáváno v letech 1986-94, nicméně vozy dodnes jezdí bez známek rozpadání, nesrovnatelné například s českým Ústím nad Labem. V letech 1994-97 byly dodány první nízkopodlažní trolejbusy (avšak pouze u prvních dvou dveří). Tyto trolejbusy jsou stejné značky i podobného vzhledu a prohání se jich po Salzburgu 23. Moderní dobu do městské dopravy přinesly až v roce 1995 první dva zcela nové nízkpodlažní trolejbusy belgické značky VanHool s příjemným interiérem i netradičním designem. Jenomže velká dodávka těchto trolejbusů byla až v letech 2000-2005, kdy jich dorazilo celkem 30. Některé jsou vybaveny i pomocným dieselagregátem. Poslední novinkou jsou od roku 2009 dodávané klimatizované trolejbusy Solaris Urbino 18, kterých je v provozu zatím 15 a celkem jich má být 25. Výzbroj do polského autobusu Solaris pro trolejbusový provoz dodala francouzská společnost Cegelec. Vozový park autobusů je typický pro německá města, setkáme se zde s autobusy délky 12m, 15m nebo 18m většinou typu Mercedes Benz Citaro v celobílém nátěru. Trolejbusy jezdí většinou různě pomalované například reklamou.

Obrázky

Hauptbahnhof Salzburg-Süd Zástupce nejstaršího typu salzburgských trolejbusů
Dominanty Salzburgu, starý trolejbus a hrad Lanovka na hrad Lanovka na hrad
Most přes řeku Salzach VanHool na letišti kloubové Citaro na letišti
Mirabellplatz, rušné náměstí v pravobřežním centru města VanHool VanHool v centru pod hradem
VanHool v centru pod hradem krátký tunel pod hradem pěkný nátěr jednoho VanHoolu
MAN Lion´s Regio na příměstské lince Solaris na cestě z centra k hlavnímu nádraží podzemní stanice SLB (Salzburger Lokalbahn) na hlavním nádraží
SLB, potkávací zastávka na okraji města nákup jízdenek na zastávce Solaris na hlavním nádraží
díky rekonstrukci nevzhledné prostory na hlavním nádraží (jsou vlevo) dočasná odjezdová tabule "v hale" nejlepší ze tří tříd ve vlacích RailJet je premium class
nejhorší ze tří tříd ve vlacích RailJet, tedy ta klasická druhá je economy class trolejbus Gräf & Stift Solaris
částečně nízkopodlažní Gräf & Stift Salzburg-Gnigl, na mostě zastávka trolejbusu, pod ním kolmo žel. trať se stanicí S-Bahnu VanHool
dva VanHooly na konečné linky 10 ukázka otevírání dveří v belgických VanHoolech S-Bahn ve stanici Salzburg-Gnigl, na mostě zastávka trolejbusu, praktický přestup
čekárna na S-Bahn autobus s vídeňským nátěrem, ?!?! 15m MAN v centru
Solaris v centru horská Zell am See lokalbahn, v Alpách, daleko za Salzburgem, provozovaná SLB RailJet, kde tahle lokomotiva nechala vozy s lidmi?

Komentáře

Článek „Salzburg“ nikdo nekomentoval.


Verze pro tisk | Copyright © 2005–2017 PIDServis