PIDServis
Navigace
Vyhledávání
Rozšířené hledání
Počítadlo

Metropolregion Rhein-Neckar

(Jiné zprávy)

Aktualizace:  14.05.2011

Letošní letní cestovatelskou sezónu zahájíme v oblasti soutoku řek Rhein (Rýn) a Neckar. Přestože se tato oblast nachází na rozhraní tří spolkových zemí (Hessen, Baden-Württemberg a Rheinland-Pfalz) tak díky spádovosti do Mannheimu tu funguje jeden IDS (Verkhersverbund Rhein-Neckar).

Verkehrsverbund Rhein-Neckar (VRN)

Tento IDS je taková podlouhlá nudle od západu na východ zahrnující poměrně rozlehlé území, nicméně se na něm nenachází moc větších měst právě kromě několika měst v tzv. Metropolregionu Rhein-Neckar. Avšak 1. června 2006 došlo ke sloučení se sousedním IDS Westpfalz-Verkehrsverbund, který disponuje spádovým městem Kaiserslautern s cca 100 000 obyvateli. My ale pro tentokrát zůstaneme v oblasti řek Rhein a Neckar. Města Mannheim a Ludwigshafen leží přímo na soutoku těchto dvou řek, přičemž řeka Neckar protéká územím města Mannheim. Rýn v těchto místech odděluje nejen tyto dvě města, ale také dvě spolkové země (Mannheim leží v Bádensku-Württembersku a Ludwigshafen leží v Porýní-Falc), nicméně jsou tyto dvě města defacto srostlá v jedno a to i jejich systémy městské dopravy, a to nemluvě o zmiňovaném VRN. Dohromady tyto města čítají zhruba půl milionu obyvatel. Podíváme se také do nedalekého města Heidelbergu s cca 150 000 obyvateli, které leží na řece Neckar a které je velmi vyhledávané turisty díky své proslulé zřícenině zámku a historickým centrem. Mannheim s Heidelbergem totiž spojuje meziměstská tramvajová linka. Dominantním dopravcem tramvají a autobusů v této oblasti je Rhein-Neckar-Verkehr.

Železnice

Páteří regionální dopravy v regionu Rhein-Neckar je šest linek S-Bahnu (S1, S2, S3, S4, S5 a S51), z toho první čtyři projíždějí Mannheimem a Ludwigshafenem společně po jedné trati. Vlaky linky S2 jsou vložené spoje na lince S1, podobně tomu tak je u linek S3 a S4, takže se defacto jedná pouze o dvě linky, každá z nich jezdí v tom vytíženějším úseku po půl hodině. Poměrně dlouhý je dokonce i společný úsek všech čtyř linek a to v trase Schifferstadt - Ludwigshafen - Mannheim - Heidelberg. Linky S5 a S51 jezdí z Heidelbergu do Eppingenu, resp. Aglasterhausenu. Pro městskou dopravu v rámci souměstí Mannheim-Ludwigshafen nemají ale první čtyři linky moc významnou funkci. Dále v oblasti jezdí mnoho linek kategorie RB a RE, nicméně za zmínku vzhledem k poměrně dlouhým intervalům stojí pouze linka RB 44 jedoucí v trase Worms - Frankenthal - Ludwigshafen - Mannheim. V Mannheimu je hlavní nádraží poměrně významným železničním uzlem, ze kterého se dostanete přímými dálkovými vlaky různými směry po Německu ale také například do Paříže. V Ludwigshafenu je možná dopravně důležitější pěkně architektonicky ztvárněná železniční zastávka Ludwigshafen Mitte, která se nachází u významného uzlu městské dopravy tohoto města (Berliner Platz), než Ludwigshafen Hbf, kde panují poměrně nepraktické přestupní vazby mezi vlaky a na tramvaje.

Tramvaje

Tramvajová doprava je ve městech Mannheim a Ludwigshafen propojená dvěma mosty přes řeku Rýn. Linky 1, 2 a 3 jezdí pouze na území Mannheimu. Linka 4 je už příměstskou linkou jedoucí v trase Bad dürkheim - Maxdorf - Ludwigshafen - Mannheim - Heddesheim. Linka 5 je významnou regionální linkou, jejíž trať mezi městy přípomíná spíše železnici. Vede v okružní trase Mannheim - Heidelberg - Schriesheim - Weinheim - Mannheim. V úseku Schriesheim - Weinheim nyní probíhá dlouhodobá výluka (od 21. března 2011 do poloviny roku 2012), kompletní rekonstrukce tratě, zdvojkolejnění, zřejmě proto aby mohl být interval 10 minut na celé trase linky. Náhradní autobusová doprava však není pořešena úplně idylicky, na obou koncích panují poměrně dlouhé přestupní doby a navíc autobusy jedou i rekonstruovanou silnicí, kde jsou i semafory díky svedení obou směrů do jednoho pruhu, bohužel s nulovou preferencí. Linky 6 a 7 jsou městské linky, které však obsluhují čtvrtě jak v Mannheimu tak v Ludwigshafenu a linka 10 je městská linka pouze v Ludwigshafenu s intervalem 15 minut. Jinak všechny ostatní linky mají interval 10 minut. V některých případech funguje pásmový provoz na okrajích, kde je interval 20 minut. Linky 8 a 9 jsou posilové linky, které jsou v provozu jen v některých obdobích a často i v delších intervalech. Dále je nutné zmínit, že Heidelbergem nevede pouze zmíněná regionální linka 5, ale že má Heidelberg také vlastní městské tramvajové linky (samozřejmě používají společně tratě se zmíněnou linkou 5). V Heidelbergu jezdí místní linky 21, 22, 23, 24 a 26. Na nich se můžeme setkat s v Německu již poměrně výjimečnými starými nenízkopodlažními tramvajemi stylu 70. let. Ty v příměstské variantě (málo dveří, hodně sedaček) jezdí poměrně hojně také na zmiňované regionální lince 5.

Autobusy

Autobusový provoz v Mannheimu a Ludwigshafenu je zcela separovaný, není propojený. Drtivá většina linek má interval 20 minut. Kloubové autobusy jsou zde poměrně vzácností. V Ludwigshafenu mají autobusy poměrně vyšší důležitost než v Mannheimu, protože tam není tolik hustá tramvajová síť. Naopak v Heidelbergu je možné se setkat s velkým množstvím kloubových autobusů. Za zmínku stojí také to, že v Mannheimu sídlí výrobna společnosti Mercedes-Benz, kde se rodí známé kvalitní autobusy Citaro. Je tedy jasné, se kterou značkou se zde na místních linkách nejvíce potkáte.

Navštivte informační střediska dopravce Rhein-Neckar-Verkher, která se nacházejí např. na centrálním náměstí Paradeplatz v Mannheimu nebo na uzlu městských linek v Ludwigshafenu Berliner Platz, kde nabízejí různé informační a propagační materiály.

Odkazy

Intergrovaný dopravní systém: Verkehrsverbund Rhein-Neckar.

Dominantní městský dopravce: Rhein-Neckar-Verkehr.

Jednoduchý plán tramvajových linek v oblasti Mannheimu, Ludwigshafenu a Heidelbergu, se zakresleným S-Bahnem.

Plán tarifních zón celého VRN.

Mapa souměstí Mannheimu a Ludwigshafenu se zakreslenou sítí všech linek.

Praktické schéma sítě tramvají, městských autobusů a S-Bahnu v souměstí Mannheimu a Ludwigshafenu.

Obrázky

Speyer, linka 565 (City-Shuttle) Speyer Hbf Speyer Hbf
Speyer Hbf Speyer Hbf Speyer Hbf, RE Karlsruhe - Gemersheim - Speyer - Ludwigshafen - Mainz
S3 Karlsruhe - Heidelberg - Mannheim - Ludwigshafen - Speyer - Gemersheim Síť železnice ve spolkové zemi Rheinland-Pfalz, jednotlivá IDS jsou vyznačeny barevnými oblastmi. Ludwigshafen Hbf, RE směr Mainz
Ludwigshafen Hbf, S-Bahn Ludwigshafen, Bürgerm.-Kutterer-Str. Ludwigshafen, Bürgerm.-Kutterer-Str.
Mannheim, Paradeplatz Mannheim, Paradeplatz Mannheim, Paradeplatz
Mannheim, Paradeplatz Heidelberg, Bismarckplatz Heidelberg, Bismarckplatz
Heidelberg, Bismarckplatz Heidelberg, Bismarckplatz Heidelberg, Bismarckplatz
Heidelberg, Bismarckplatz Heidelberg, Bismarckplatz Heidelberg, Bismarckplatz
starší tramvaj na příměstské lince 5, vystupovat, přestup na náhradní autobusovou dopravu Schriesheim, přestup na náhradní autobusovou dopravu Schriesheim, přestup na náhradní autobusovou dopravu
Weinheim, Info o výluce Weinheim, druhá konečná NAD, dále opět tramvají Weinheim, druhá konečná NAD, dále opět tramvají
Mannheim, Käfertal, vozovna Mannheim, Käfertal, tramvajové nádraží Mannheim, Rosengarten
Mannheim, Wasserturm Mannheim Hbf Mannheim Hbf
Mannheim Hbf Mannheim Hbf Mannheim Hbf
Mannheim Hbf Mannheim, Luzenberg (Mercedes-Benz) Mannheim, Luzenberg (Mercedes-Benz)
Mannheim, Luzenberg (Mercedes-Benz) Mannheim, Luzenberg (Mercedes-Benz) Mannheim, Luzenberg (Mercedes-Benz)
Mannheim, Luzenberg Mannheim, Luzenberg Mannheim, Abendakademie
Mannheim, Abendakademie v tramvaji linky 5 Mannheim Hbf
Mannheim Hbf

Zobrazit komentáře (0)


Verze pro tisk | Copyright © 2005–2017 PIDServis