PIDServis
Navigace
Vyhledávání
Rozšířené hledání
Počítadlo

Norimberk (únor 2011)

(Jiné zprávy)

Aktualizace:  18.02.2011

Norimberk

Město Norimberk s půl milionem obyvatel leží v Bavorsku, v části Střední Franky. Ve 30. letech 20. století zde probíhaly sjezdy nacistické NSDAP. Za druhé světové války bylo město z velké části zničeno, většinu staveb se ale podařilo zrekonstruovat do původní podoby. Po válce zde probíhal Norimberský proces.

Dálková doprava

Veřejnou linkovou dálkovou dopravu v Německu z drtivé většiny zajišťují vlaky. O tom svědčí i velikost a zaplněnost centrálního autobusového nádraží v Norimberku. Z hlavního nádraží v Norimberku vyjíždějí vysokorychlostní vlaky ICE v několika směrech, mezi ty nejfrekventovanější patří Mnichov, Frankfurt, Kolín a Berlín. Za zmínku stojí také Franken-Sachsen-Express jedoucí přes Chemnitz do Drážďan a Bayern-Böhmen-Express do Prahy. Pro jízdu z Prahy do Norimberka nebo opačně je ale cenově i časově výhodnější použít Expressbus provozovaný Deutsche Bahn a Českými drahami. Autobus jezdí denně v taktu 2-3 hodiny a cesta trvá 3 a půl hodiny bez jediného zastavení. Na lince jezdí autobusy značky Setra od Deutsche Bahn.

Regionální doprava

Ve směrech Amberg, Ansbach, Forchheim, Kitzingen, Neumartk, Pegnitz a Treuchtlingen jezdí vlaky kategorie Regional-Express a Regional-Bahn. Ty jsou již integrované do místního integrovaného dopravního systému VGN (Verkehrsverbund Grossraum Nürnberg). Na některých tratích, kde nejezdí S-Bahn, mají dokonce několik zastávek ještě v rámci území města Norimberka. Na těch vlacích jezdí jak motorové malé vlaky tak velké dvoupatrové vozy s elektrickými lokomotivami. Od roku 2006 jezdí také vedle vysokorychlostních vlaků ICE po vysokorychlostní trati do Mnichova také obyčejný vlak s názvem München-Nürnberg-Express.

Městská doprava

Hlavní úlohu v provozování městské dopravy má v Norimberku společnost VAG (Verkehrs-Aktiengesellschaft Nürnberg). Provozuje metro, tramvaje a autobusy. Čtyři linky S-Bahnu provozují Deutsche Bahn. Dále tu je významný dopravce Infra Fürth, který provozuje městskou autobusovou dopravu v sousedním městě Fürth (cca 100 000 obyvatel). Zároveň se podílí na provozování linky metra spojující Norimberk právě s Fürthem. V Norimberku jsou všechny tramvaje a autobusy nízkopodlažní, v Norimberku jezdil první autobus na zemní plyn v Německu v linkové dopravě, od června 2008 jezdily v Norimberku soupravy automatického metra bez řidiče společně se starými soupravami na jedné trati, dnes je již provoz rozdělen a staré soupravy se strojvedoucím jezdí pouze na lince U1.

VGN: Verkehrsverbund Grossraum Nürnberg je integrovaná doprava v metropolitním regionu Norimberka s rozlohou přes 14 000 čtverečných km. Je tak druhým největším integrovaným dopravním systémem v Německu, největším v Bavorsku. Kromě zmíněných dopravců DB, VAG a Infra spojuje velké množství menších autobusových dopravců. Kromě Fürthu mají vlastní městské linky i nedaleká města Erlangen a Schwabach. Páteří tohoto IDS je samozřejmě železnice a její R-Bahn. V těsné blízkosti Norimberka a v některých případech i v rámci Norimberka tvoří páteř S-Bahn. Hlavní roli v Norimberku a Fürthu hraje U-Bahn. Tramvaje a autobusy tvoří hustou síť obsluhující celé město. Tramvajová doprava byla v historii značně omezována a nahrazována autobusy. Území VGN je rozděleno do zón. Vnitřní oblast města Norimberka je zóna 100, okrajové části a vedlejší město Fürth tvoří zónu 200. Tyto dvě zóny jsou základem, ve kterém platí většina základních jízdenek. Například jízdenka na několik zastávek s přestupem (tzv. Kurzstrecke) stojí 1.60 EUR, základní přestupní jízdenka na 90 minut stojí 2.10 EUR a pouhý dvojnásobek (tedy 4.20 EUR) stojí celodenní jízdenka.

S-Bahn: V současné době tvoří čtyři linky. Systém S-Bahnu v Norimberku prochází rozvojem. Linka S1 je nově průjezdní hlavním nádraží, vede v trase Bamberg - Forchheim - Erlangen - Fürth - Nürnberg - Röthenbach - Lauf - Hartmannsdorf. Linka S2 je taktéž průjezdní a vede v trase Altdorf - Nürnberg - Schwabach - Roth. Linky S3 a S4 mají na hlavním nádraží konečnou a vedou ve směru Neumarkt (linka S3) a Heilsbronn a Ansbach (linka S4). Ve špičce má S-Bahn většinou interval 20 minut, jinak 20-40 minut. V provozu jsou celkem pamětné soupravy s hnědými koženkovými sedačkami. V současné době je však připravováno nasazení zbrusu nových jednotek Talent řady 442, které byly již představeny na Berlínském Innotransu. S-Bahn Norimberk má být jedním z prvních provozů, kde mají být nasazeny do pravidelného provozu s cestujícími.

U-Bahn: Páteří městské dopravy je linka metra U1 vedoucí z jihovýchodního sídliště Langwasser přes veletržní areál, hlavní nádraží a historické centrum do sousedního města Fürth, kde opět propojí hlavní nádraží, centrum a západní sídliště. Ve dvou úsecích tato trať jede dokonce po povrchu. Nejprve v oblasti veletržního areálu a podruhé v úseku mezi Norimberkem a Fürthem na rozhraní těchto dvou měst. Na této lince jezdí staré soupravy opět s koženkou. Nicméně se už nesetkáme s cedulemi a online hlášením v každé stanici od strojvedoucího jako tomu bylo ještě nedávno. Nahrazeno digitály a nahraným hlášením. Nicméně nutnost strojvedoucího v každé stanici z kabiny vystoupit a zvenku zmáčknout čudlík k zavření dveří tu stále je. Někteří strojvůdci tak řídí ve stoje. V některých provozních obdobích jezdí v centrálním úseku této trati navíc vložené spoje označené jako linka U11, jedná se o úsek Messe - Eberhardshof, v sedle je tento úsek ještě kratší a to Messe - Gostenhof. Tratě číslo 2 a 3 jsou dnes již obsluhovány pouze soupravami automatického metra bez řidiče. Tyto dvě trasy jsou v centrální části spojené v jednu trať, jedná se o úsek Rothenburger Str. - Rathenauplatz. Obě linky jedou ze severovýchodu na jihozápad. Na severovýchodě má linka U3 konečnou Maxfeld a linka U2 na letišti, na jihozápadě linka U3 má konečnou Gustav-Adolf-Str. a linka U2 Röthenbach. Na trati linky U2 se ale opět setkáme s vloženými spoji označenými jako U21 jedoucí o jednu stanici kratší trasu a to Röthenbach - Ziegelstein, takže na letišti se setkáme s velmi dlouhými intervaly metra, které dosahují největší délky v dopoledním sedle pracovního dne a to zhruba 13 minut. Soupravy automatického metra jsou tvořeny dvěma vozy, každý vůz je složen ze dvou průchozích článků, takže souprava působí jako čtyřvozová. Na lince U1 jezdí obyčejné staré čtyřovozové soupravy. Zajímavostí je však provoz na lince U3, kde jezdí pouze jeden dvoučlánkový průchozí vůz. Přesto jsou i nástupiště ve stanicích, kde jezdí pouze linka U3, stavěna pro dvakrát tak delší soupravy. Linka U1 se se svazkem linek U2 a U3 setkává na okraji centra města hned dvakrát a to ve stanici Hauptbahnhof (kde se křižují nad sebou) tak ve stanici Plärrer, kde je zaveden originální a velmi praktický přestupní systém. Obě tratě zde vedou zhruba západo-východním směrem s tím, že v jednom patře jezdí u ostrovního nástupiště linka U1 východním směrem a linky U2+U3 na opačné straně nástupiště taktéž východním směrem. V sousedním patře jezdí opačně. Při přestupování tak cestujícím stačí překonat pár kroků po nástupišti. Nepředpokládá se, že by cestující měnili směr své cesty o 270°. Pokud výjimečně ano, musí překonat jedny eskalátory. Jak ve stanici Hauptbahnhof tak ve stanici Plärrer je široká nabídka návazných tramvají a autobusů. Přestupování se koná bez přítomnosti znervózňujících aut na "ostrově pro MHD" uprostřed křižovatky. Ze stanice Plärrer jezdí tramvajové linky 4 a 6 a autobusové linky 34 a 36, ze stanice Hauptbahnhof pak tramvaje 5, 7, 8 a 9 a autobusy 43 a 44.

Tramvaje: V historii byla tramvajová síť v Norimberku velmi hustá. Bohužel dodnes dochází k rušení tramvajového provozu, naposledy tomu tak bylo poměrně nedávno (13.12.2010), o tom více ke konci tohoto odstavce. Například trasa autobusové linky 34 vede v podstatné části po silnicích, kde jsou viditelné známky bývalé tramvajové tratě, na mnoha místech prakticky netknuté. V současné době jezdí v Norimberku šest tramvajových linek označených čísly 4, 5, 6, 7, 8 a 9. V provozu jsou poslední tři staré tramvaje ze 70. let, které jsou tříčlánkové kloubové s nízkopodlažním středním článkem, koženkovými sedačkami a cedulemi. Během návštěvy je bylo možno potkat na linkách 5 a 7. Drtivou většinu vozového parku tvoří tradiční německé nízkopodlažní tramvaje NGT, tříčlánkového nebo čtyřčlánkového provedení. Novinkou posledních let je pětičlánková tramvaj Variobahn od Stadleru. Tu je možné potkat na nejdelší lince 8. Všechny tramvajové linky mají v pracovní dny a v sobotu interval 10 minut, v neděli 20 minut. Zajímavostí je například přejíždění mezi linkami, kdy si řidiči udělají výlet po velké části celé sítě, protože neustále přejíždějí mezi linkami 4, 9 a 6. Na konečných zastávkách Thon a Doku-Zentrum dochází vždy ke změně čísla. Na konečných však není problém zůstat ve vozech, to ocení cestující zejména nyní v zimních měsících. Kromě metra se na významných zastávkách hlásí v angličtině i v tramvajích. Přes všechnu chválu mi jeden detail hnul žlučí. Již tak krátká linka 7 byla o další jednu zastávku zkrácena, jedná se o úsek Bayernstr. - Tristanstr. na jihu. Nyní je tak nutný pěší procházka v případě přestupu z tramvaje na tangenciální linku 65. To není až takový problém, zřejmě byl tento úsek využíván minimálně cestujícími a prostředí konečné Bayernstr. není moc hostiné, točna se zastávkou je navíc schována pod úrovní silnic všudekolem. Nepochopitelný je však termín změny, který byl 13.12.2010. Díky tomu je ve všech propagačních materiálech vydávaných k prosincovým změnám, které letos byly 12.12.2010, linka 7 nadále ukončena ve stanici Bayernstr. Na zastávce se dopravce omlouvá a nabádá k použití linky 65, cestující v tu chvíli, ale ani jinou možnost nemá. K zamyšlení je také to, že tramvajové vozy se do této konečné stanice stejně jezdí otáčet, protože se nemají kde jinde otočit o zastávku dřív, kde byla linka 7 oficiálně pro cestující ukončena. Nepochopitelné.

Autobusy: Vzhledem k velikosti města Norimberka není autobusový provoz moc přívětivý k cestujícím. Vysoce pozitivní je 100% nízkopodlažní vozový park a ochotné chování řidičů. Nicméně například povinný nástup předními dveřmi bez výjimky a nulová preference trochu autobusovou dopravu v tomto městě omezují. I když se nástup předmíni dveřmi ve velké míře nedodržuje, zejména v případě velkého množství nastupujících cestujících. Vozový park tvoří autobusy značek Mercedes-Benz a Man, v krátké i kloubové verzi, velké množství autobusů jezdí na zemní plyn. Velmi kvalitní a nové vozy má zejména dopravce Infra Fürth. Jeho vozy navíc disponují příměstštějším charakterem zejména pohodlnějšími sedačkami. Zároveň nebyl zaznamenán jediný standardní autobus se třemi dveřmi nebo kloubový se čtyřmi. Vybrané autobusové linky jedoucí přes centrum města mají jako tramvaje celodenně interval 10 minut (např. linky 34, 36 a společný úsek linek 43 a 44). Většina páteřních autobusových linek jezdí ale v dopoledním sedle v nemilém intervalu 20 minut (např. tangenciální linky 35, 45 a 65, které tvoří uzavřený kruh kolem města). Velký vliv silné IAD na provoz autobusů byl zaznamenán zejména v pozdním odpoledni v oblasti stanice metra Röthenbach (konečná U2), kde se křižuje poměrně velké množství autobusových linek. Dalším důležitým uzlem je konečná tramvají Thon, odkud navazují opět kromě tangenciálních autobusových linek také linky na severní okraj města nebo autobusová linka 30 do Erlangenu (příp. expresní linka 30E). Přestože se setkáme s třícifernými čísly linek, jezdí několik dvouciferných linek také za hranice města Norimberka (např. již zmíněná linka 30). Městská a příměstská autobusová doprava je tu naprosto srostlá, vozovým parkem, odbavovacím systémem i označením linek. Zajímavostí je linka 67 spojující tangenciálně Norimberk a Fürth, na jejím provozu se podílejí oba dopravci (VAG a Infra). V sousedním měste Fürthu jezdí městské linky označené 171-179. Kromě standardních a kloubových autobusů disponuje místní dopravce Infra také třemi autobusovými "soupravami", které se skládají z jednoho klasického standardního Manu a vlečným nízkopodlažním o něco kratším vozem. Nasazovány jsou zejména na vytížené školní spoje v ranním a popoledním období. Je to jediný případ kdy může cestující oficielně a legálně nastoupit jinudy než u řidiče, přesto je nápisem na dveřích upozorněn o nutnosti míti platný jízdní doklad.

Noční doprava: Železniční linky, metro, tramvaje a klasické autobusové linky končí provoz nejpozději v 1 hodinu, opět vyjíždějí až v cca 5 hodin. Není-li zrovna páteční nebo sobotní noc musí si místní spolehnout na vlastní auto, taxík a nebo vlastní nohy. O páteční a sobotní noci však jezdí v posledních letech noční autobusové linky. Vyjíždějí z hlavního nádraží všechny vždy v 1:00, 2:00, 3:00 a 4:00 s tím, že krátce před celou vždy na hlavní nádraží všechny přijíždějí. Jsou to defacto všechno příměstské linky, nicméně obsluhují i kompletně celé území Norimberka a suplují tak i městskou noční dopravu. Existují i návazné noční autobusové linky, které navazují na tyto linky z Norimberka někde jinde, dál za městem, třeba ve Fürthu. Jedna z těchto linek, linka N59, je tzv. Bedarfslinie, je nutné zavolat a požádat aby spoj vyjel dopředu, jinak nepojede.

Různé další zajímavosti:

Zajímavostí jak město bojuje o každého zákazníka je kromě velmi ochotného chování řidičů a kvalitního marketingu také například to, že každý nově nastěhovaný obyvatel Norimberka získá zdarma půlroční jízdenku na MHD.

Za zmínku stojí také všudypřítomné kamery, ve vozech vlaků, metra, tramvají i autobusů a v prosotorách stanic nebo přestupních uzlů.

V podchodu stanice Hauptbahnhof doporučuji k navštívení zákaznícké centrum plné různých informačních materiálů (různé druhy plánků, jízdních řádů nebo prodej jízdenek). Jakýkoliv druh jízdenky však není problém nakoupit v automatu, který přijímá i papírové bankovky, nebo u řidiče autobusu). Zde se počítá každý cestující a každého si také tímto přístupem váží.

Odkazy

Verkehrsverbund Grossraum Nürnberg.

Verkehrs-Aktiengesellschaft Nürnberg.

Nahverkehr Franken. Nadšenecké stránky o místní dopravě, aktuální vozový park dopravců, fotografie vozů, informace o historii a další.

Mapa Norimberka a Fürthu (zóny 100 a 200) se zakreslenými trasami linek VGN.

Nezapomeňte při prohlížení fotek najet kurzorem na této stránce na náhledy jednotlivých fotek, kdy se vám zobrazí komentář.

K nahlédnutí reportáž z návštěvy Norimberka ze září 2009.

Obrázky

Autobus z Prahy před Norimberským hlavním nádražím Interiér nejstarší ještě provozní tramvaje Konečná linky 5 Tiergarten, nejstarší provozní tramvaj, jeden z posledních tří kusů
Tiergarten trať před konečnou Tiergarten stanice linky S1 Mögeldorf
S1, Mögeldorf interiér klasického S-Bahnu v Norimberku na vlacích kategorie RB a RE jezdí poněkud lepší vozy
a o vlacích ICE nemluvě :) S2, stanice Sandreuth služební jízda, vyjíždí z garáže
garáže dopravce VAG, poblíž zastávky Jaeckelstr. garáže dopravce VAG, poblíž zastávky Jaeckelstr. garáže dopravce VAG, poblíž zastávky Jaeckelstr.
zastávka tangenciální linky 65 Jaeckelstr. líbivý nátěr dopravce Infra, konečná linky 67 Frankenstr. zajímavý tramvajový úsek na jižní části úseku linky 8, mezi zastávkami Frankenstr. a Trafowerk, nejnovější typ - Variobahn
Deichslerstr. Fridrich-Ebert-Pl. klasická NGT, linka 8, Trafowerk
růžový autobus, Frankenstr. některé příměstské spoje zajišťuje Deutsche Bahn, Frankenstr. automatické metro
VGN, organizátor norimberského IDS sídlo společnosti VGN ve třetím patře Citaro, linka 34, přestupní zastávka Friedrich-Ebert-Pl., hrana-hrana z autobusu na tramvaj
Fridrich-Ebert-Pl. Deichslerstr. interiér klasické NGT
Erlenstegen Erlenstegen Erlenstegen, všemi vlaky a autobusy na jednu jízdenku
Regional-bahn směr Lauf, poslední stanice v Norimberku - Erlenstegen motorák vstříc lesům za hranicí Norimberka Variobahn, to nejlepší ve vozovém parku norimberských tramvají, konečná Erlenstegen
Variobahn Worzeldorfer Str. severní přestupní uzel Thon
severní přestupní uzel Thon severní přestupní uzel Thon severní přestupní uzel Thon
severní přestupní uzel Thon přestupní zastávka Doku-Zentrum přestupní zastávka Doku-Zentrum, vlevo stadion, kde se scházeli ve 30. letech nacisté
konečná linky 6 Westfriedhof severní přestupní uzel Thon služební jízda, severní přestupní uzel Thon
interiér Citara Citaro na lince 32, konečná na letišti Během jízdy automatickým metrem se cestující mohou připadat jako strojvedoucí pohledem do tunelu.
interiér automatického metra automatické metro zákaznické centrum v podchodu stanice Hauptbahnhof
rozcestník nočních buslinek na hlavním nádraží Wöhrder Wiese interiér starého metra na lince U1
vestibul stanice metra Frankenstr., co, kdy a kam jede? Pozor, od 13.12. není obsluhována tato zastávka Bayernstr. tramvajovou linkou 7, použijte buslinku 65. Tady už na tramvaj nenastoupíš, přesto se tady otáčí, ale konečná pro cestující veřejnost je o zastávku dřív.
konečná Bayernstr. po těchto kolejích nejezdí tramvaje asi ani bez cestujících ale kolem zrušené zastávky na bývalé konečné se tramvaje otáčí, točnou jen projedou, ani se tu nezastavují
rušná křižovatka u zastávky Schweiggerstr. rušná křižovatka u zastávky Schweiggerstr. rušná křižovatka u zastávky Schweiggerstr.
rušná křižovatka u zastávky Schweiggerstr. rušná křižovatka u zastávky Schweiggerstr. rušná křižovatka u zastávky Schweiggerstr.
příměstská linka 340 u hlavního nádraží o významu dálkové autobusové dopravy v Německu svědčí velikost a zaplněnost tohoto centrálního autobusového nádraží v Norimberku Business Tower
konečná stanice metra U2 Röthenbach jeden ze tří Solarisů městského dopravce autobusová konečná Röthenbach
konečná linek 46 a 47 Hl.-Geist-Spital je v samém centru města Lorenzkirche, stanice metra linky U1 v centru města Lorenzkirche, stanice metra linky U1 v centru města
interiér Regional-bahnu zastávka linky 36 Bauvereinstr. linka 36, směr Doku-Zentrum, kolem zastávky Bauvereinstr.
buslinka 36 je prezentována jako možnost propojení pamětihodností v centru s významnými uzly MHD Norimberský hrad Hauptmarkt
Hauptmarkt úsek mezi zastávkami Egidienplatz a Inerer Laufer Platz, linka 36 Egidienplatz
Rathaus úsek mezi Hl.-Geist-Spital a Rathaus konečná Hl.-Geist-Spital
konečná Hl.-Geist-Spital vstup do stanice metra Lorenzkirche pohled na Lorenzkirche
vstup do stanice metra Weisser Turm výtah do stanice metra Weisse Turm stanice Opernhaus
stanice Opernhaus stanice Opernhaus stanice Opernhaus
stanice Opernhaus stanice Opernhaus Hängerbus (vlečný vůz autobusu), linka 175, nástupní zastávka Stadtgrenze (hranice Norimberka a Fürthu)
Hängerbus (vlečný vůz autobusu), linka 175, nástupní zastávka Stadtgrenze (hranice Norimberka a Fürthu) interiér Hängerbusu detail spojení
Hängerbus zezadu, linka 175, zastávka Am Vacher Markt konečná linky 174 Am Vacher Markt, slušivý nátěr dopravce Infra Fürth stanice metra U1 Fürth Rathaus
stanice metra U1 Fürth Rathaus konečná U1 Fürth Hardhöhe návazná buslinka 171 u konečné metra Fürth Hardhöhe
při veletrzích připravena záloha na hlavním nádraží budova hlavního nádraží výstupní a zároveň nástupní, hlavní nádraží
uzel MHD Hauptbahnhof uzel MHD Hauptbahnhof uzel MHD Plärrer
uzel MHD Plärrer uzel MHD Plärrer uzel MHD Plärrer
stanice metra Plärrer

Zobrazit komentáře (3)


Verze pro tisk | Copyright © 2005–2017 PIDServis