PIDServis
Navigace
Vyhledávání
Rozšířené hledání
Počítadlo

Gera, Plauen, Zwickau

(Jiné zprávy)

Aktualizace:  20.11.2010

Vogtlandbahn

Vogtlandbahn.

Vogtlandbahn je německá železniční společnost provozující dopravu především v saském okrese Vogtland. Patří do koncernu Arriva. Provozuje dvě linky ALEX v oblasti Norimberka a Mnichova (včetně pražských rychlíků), jednu linku Vogtland-Express v trase Plauen - Zwickau - Chemnitz - Berlin (nasazuje se souprava dvou nízkopodlažních vozů Desiro), dvě linky RegionalBahn a pak zejména šest linek motoráčků v okrese Vogtland a okolí spojující právě města Gera, Zwickau a Plauen s českými městy Sokolov, Kraslice, Františkovy Lázně a Cheb. Na tyto linky jsou nasazovány nízkopodlažní vozy, buď starší RegioSprintery nebo novější Desira. V některých případech se lze setkat se soupravou dvou spojených vozů. Ve vozech jsou přítomny automaty na jízdenky. S průvodčími se moc nesetkáte, tedy na německé straně. V úseku Kraslice - Sokolov provoz zajišťuje společnost Viamont. Linku z Chebu do Zwickau odmítla česká strana od nového jízdního řádu dotovat a tak český úsek v zájmu cestujících bude dotovat německá strana. Všechny linky jsou provozovány vesměs v hodinových taktech. V síti je několik přestupních uzlů, spoje linek na sebe navzájem navazují.

Gera

Geraer Verkehrsbetrieb.

Gera je největší z těchto tří měst, má zhruba 100 000 obyvatel. Je také nejdál za českými hranicemi, nachází se až v Duryňsku, nedaleko od města Jena, které PIDServis navštívil o letních prázdninách. V tomto měste se potkáte jako obvykle s tramvajovou a autobusovou sítí linek. V poslední době byla tramvajová síť prakticky zdvojnásobena zprovozněním jakési druhé tratě. Ta stará a ta nová se potkávají společně s většinou autobusových linek v centru na zastávce Heinrichstrasse. Tato centrální zastávka umožňuje pohodlné bezbariérové přestupování bez komplikací spojených s přecházením přes ulice plné aut. Poblíž stanice se nachází velké obchodní centrum Gera Arcaden.

Původní hlavní tramvajovou trať obsluhuje páteřní linka 3 s celodenním intervalem 5 minut. Spojuje defacto centrum s velkým severním sídlištěm Bieblach s velkým jižním sídlištěm Lusan. Na lince 3 jezdí nízkopodlažní vozy na každém druhém spoji. Ne všechny jsou však nové vozy. Vyskytují se zde totiž vložené nízkopodlažní články v tramvajích typu KT4. Nenízkopodlažní spoje zajišťují obyčejné KT4 (dvouvozové soupravy). Setkáte se zde ale i s novými nízkopodlažními tramvajemi. Zajímavostí linky 3 je například průjezd domem mezi hlavní stanicí Heinrichstrasse a zastávkou Sorge/Markt. Po nové trati mezi stanicemi Untermhaus a Zwötzen jezdí linka 1 v intervalu 10 minut. Na lince 1 jezdí pouze nové nízkopodlažní tramvaje. V severní části trasy také tato linka protíná Hlavní nádraží, které tak teprve nedávným otevřením této tratě získalo tramvajové spojení. Nicméně je nutné dodat, že velkou oblibu si mezi cestujícmi našla železniční zastávka Gera-Süd, které se nachází poblíž zastávky tramvají a autobusů Park der Jugend, což je hned jednu zastávku za hlavní přestupní stanicí Heinrichstrasse (tedy blíže centru než je Hlavní nádraží). Navíc je zde intenzita linek MHD mnohem větší a přestup na vlaky není tolik komplikovaný. Je zde jednoduché jedno nástupiště na oba směry se schody dolu k tramvajím a autobusům. Hlavní nádraží ale nabízí komfortnější prostředí se službami a nádražní budovou. Třetí tramvajovou linkou je ksindl číslo 2 spojující jižní sídliště Lusan s železniční stanicí Zwötzen, jezdí v intervalu 20 minut, pouze nové nízkopodlažní tramvaje. Ve stanici Bahnhof Zwötzen sice funguje bezvadný přestup mezi místními regionálními vlaky, tramvajovou linkou 2 a autobusovými linkami 16 a 25, přesto se velkému zájmu cestujících tyto linky v této zastávce netěší.

Autobusové linky v jižní a severní části města fungují převážně jako napaječe na tramvajové linky (linky 15, 16 nebo 18 na jihu a linky 20, 22, 24, 27, 28 nebo 29 na severu). Pak tu jsou autobusové linky jedoucí z centrální zastávky na okraj města jako jsou linky 12, 25 nebo 26. Nejzajímavější jsou však linky 10 a 17, které jedou z vesniček za městem na východě přes centrální zastávku až na západ, linka 10 k obchodnímu centru Globus a Kaufparku Bieblach a linka 17 do sídliště Reuss-Park. Na lince 17 jezdí kloubové autobusy. Obě linky mají interval 20 minut a samozřejmě tvoří v celkem slušně dlouhém úseku souhrnný interval 10 minut. Na západě také zajišťují obsluhu nemocnice. Kloubové autobusy jezdí také na linkách 15 nebo 16. Ale to neznamená, že tam nepotkáte také standardní autobus. Samozřejmě vše nízkopodlažní.

Plauen

Plauener Strassenbahn.

Plavno je hlavním městem okresu Vogtland, je to relativně malé město, čítá jen 66 000 obyvatel. Přesto se může těšit velkou sítí tramvajových tratí. Na linkách se setkáte pouze s vozy KT4, které jezdí sólově. Linkové vedení je velmi bizarní. Je tu síť tří jednosměrných linek (linky 1, 3 a 6) navzájem obsluhujících tramvajovou síť tvaru T. Řidiči tak mají pestré projížďky městem, když se jejich souprava točí přes tři konečné jedním směrem celou dobu provozu. K tomu jezdí ve městě ještě dvě klasické obousměrně linky (linky 4 a 5). Autobusová doprava je zastoupena čtyřmi linkami označenými písmeny A, B, C a D. Některé nahrazují zrušené tramvajové tratě. Jako například linka C vedoucí k dolnímu nádraží, kde jezdí linka Vogtlandbahnu do Gery. Za hlavní nádraží se považuje Horní nádraží, ke kterému jezdí přímo linka 5, je ale dostupné také ze zastávky linek 1 a 6. Centrální přestupní bod úplně všech tramvajových a autobusových linek je zastávka Tunnel. Je to křižovatka se zcela novými zastávkami. Tramvaje linek 1, 4, 5 a 6 jedoucí v úseku Tunnel - Am Albertplatz (severním směrem) jedou strmou pěší zónou. Přes den jsou intervaly tramvajových linek 10 minut, u autobusových linek je nutno počítat s intervalem 20 až 40 minut. Noční doprava zde začíná operovat poměrně brzy a to kolem 21. hodiny.

Zwickau

Städtische Verkehrsbetriebe Zwickau.

Zwickau je další saské město s celkem 94 000 obyvateli. V době návštěvy (neděle dopoledne) však doprava nebyla svými intervaly k cestujícím moc přívětivá, nicméně bylo vše odpovídající vzhledem k poptávce. Tramvajová síť čítá 4 linky, jež 2 z nich jezdí jen v pracovní dny. Nejvytíženější bude asi linka 3 spojující opět klasické jižní sídliště s centrem a severním sídlištěm. S linkou 4 a dalšími autobusovými linkami se setkává v centrální přestupní zastávce Neumarkt. Linky 5 a 7 doplňují linku 4 tak, že v části její trasy se od ní oddělí a jedou k hlavnímu nádraží. To tak je o víkendu odkázáno pouze na autobusové linky. Intervaly tramvají v pracovní dny jsou 10 minut ve špičce, 12 minut v sedle, 15 minut v sobotu, 30 minut v neděli dopoledne a 20 minut odpoledne. V době návštěvy dokonce probíhala výluka a místo tramvají jezdily na lince 4 autobusy. Nicméně jezdily podle jízdního řádu tramvají takže cestujícím nepřinesla výluka žádné komplikace. Jen je problém, když návštěvník města přijde na centrální zastávku, nesleduje čísla linek autobusů a čeká jednoduše na tramvaj. Místní dopravní podnik vlastní opět plejádu vozů KT4, ale narozdíl od Plavna je ke špatně se pohybujícím občanům přecijen přívětivější, protože v jízdních řádech jsou označeny garantované nízkopodlažní spoje. Nemají tu žádné vložené vozy nebo rekonstruované znízkopodlažněné staré tramvaje, ale normální nové kloubové nízkopodlažní tramvaje. S kloubovými autobusy jsem se v neděli dopoledne nesetkal. Autobusové linky obsluhují nejen rozsáhlé okolí města, ale také místa, kde chybějí tramvajové koleje. O víkendu zajišťují základní spojení k hlavnímu nádraží. V centrální přestupní stanici Neumarkt se v neděli dopoledne vždy v 00 a v 30 minut setkávají obě tramvajové linky v obou směrech a k tomu hned několik autobusů různých směrů, řidiči nemají problém s vyčkáváním na klidné přestupování cestujících mezi všemi směry. Do autobusů se nastupuje pouze předními dveřmi, neplatí to však na náhradní lince za tramvaj.

Největší perličkou v tomto městě je však linka Vogtlandbahnu jeoducí ze Sokolova a Kraslic. Ta totiž přijede po normální železniční trati na Hlavní nádraží, přičemž zde nemá konečnou, jak by si většina lidí asi myslela, ale pokračuje dál, následuje zastávka Stadthalle nebezpečně blízko tramvajových kolejí, na něž se po zastávce ihned napojí a bez problému po nich jede až do zastávky Zentrum, která skutečně v centru města je. Mezi tramvajemi se tak můžete svézt po kolejích městskými ulicemi motorákem RegioSprinter. Nutno dodat, že místní tramvaje mají rozchod 1000 mm, stejně jako tomu je v Plavně a v Geře, kdežto motorák RegioSprinter samozřejmě 1435 mm.

Obrázky

Vogtlandbahn, Desiro Vogtlandbahn, Desiro, Weischlitz Vogtlandbahn, Desiro, Weischlitz
Vogtlandbahn, Desiro a RegioSprinter, Weischlitz Vogtlandbahn, Desiro Vogtlandbahn, Desiro, Gera Hbf
Hauptbahnhof, Gera Bieblach-Ost, Gera Bieblach-Ost, Gera
překlad zhruba: klidně jezte, ale nedělejte bordel interiér MANu, Gera Heinrichstrasse, Gera
Heinrichstrasse, Gera Heinrichstrasse, Gera Heinrichstrasse, Gera
Heinrichstrasse, Gera Lusan/Zeulsdorf Interiér tramvaje, Gera
Lusan/Laune, Gera Lusan/Laune, Gera Lusan/Laune, Gera
Lusan/Laune, Gera Bahnhof Zwötzen, Gera Bahnhof Zwötzen, Gera
Bahnhof Zwötzen, Gera Zwötzen, Gera pohled z žel.zast. Gera-Süd na zastávku Park der Jugend
Tunnel, Plauen Tunnel, Plauen Neundorf, Plauen
Reusa, Plauen KT4, Plauen Vogtland-Klinikum, Plauen
Plamag, Plauen RegioSprinter, Kraslice Kraslice
Kraslice RegioSprinter, Vogtlandbahn Zwickau, Zentrum
Zwickau, Zentrum Zwickau, Zentrum Zwickau, Neumarkt
Zwickau, Neumarkt Zwickau, Neumarkt Zwickau, nízkopodlažní tramvaj
Zwickau, Eckersbach autobus místo tramvaje, Zwickau, Pölbitz Zwickau, Neumarkt
Zwickau, Neuplanitz Zwickau, H.-Kraaser-Strasse Zwickau, Neumarkt
Zwickau, Hauptbahnhof Zwickau, Hauptbahnhof Vogtlandbahn, RegioSprinter, Falkenstein
Vogtlandbahn, RegioSprinter, Falkenstein Vogtlandbahn, RegioSprinter, Kraslice - předměstí

Zobrazit komentáře (5)


Verze pro tisk | Copyright © 2005–2017 PIDServis