PIDServis
Navigace
Vyhledávání
Rozšířené hledání
Počítadlo

Hannover (srpen 2010)

(Jiné zprávy)

Aktualizace:  27.08.2010

Hannover je hlavním městem spolkové země Dolní Sasko (Niedersachsen). Nachází se na nejužším místě údolí řeky Leine a je významným centrem průmyslu, obchodu a služeb v Německu. Hannover je známý také jako hostitel světové výstavy EXPO 2000. Každoročně se zde koná celá řada významných veletrhů - mezi nejznámější patří počítačový veletrh CeBIT a veletrhy Hannover Messe. Hannover je tak veletržní město. Je známý také chemickým, textilním, gumárenským a ocelářským průmyslem. Žije tu kolem 520 000 obyvatel. Hannover byl v historii centrem hannoverských kurfiřtů, z nichž Jiří I. se roku 1714 stal anglickým králem a zakladatelem dědičné královské Hannoverské dynastie. Ve městě se narodil i slavný britský astronom sir William Herschel, který se stal objevitelem planety Uran.

Železniční doprava

Hlavním nádražím projde denně 250 000 cestujících. Je to páté nejfrekventovanější nádraží v Německu. Křižují se tu dvě hlavní tratě Hamburg - Kassel a Dortmund - Berlin. Je tu však spousta dalších jiných nádraží a zastávek S-Bahnu.

Městská hromadná doprava

V Hannoveru a jeho okolí jezdí více druhů dopravních prostředků. V regionu Hannoveru funguje integrovaná doprava Grossraum-Verkehr Hannover. Regionální železniční dopravu provoozují DB Regio (Regionalexpress a Regional Bahn) a Metronom Eisenbahngesellschaft (trať Uelzen - Hannover - Göttingen). Místní železniční dopravu zajišťují linky S-Bahnu. Ten je v provozu od roku 2000. Od roku 2008 síť tvoří sedm linek. Jezdí většinou v taktu 60 minut. Linky S4 a S5 mají takt 30 minut. Provozuje ho také dopravce DB Regio. Dopravce Üstra provozuje 12 linek Stadtbahnu. Jezdí v taktu 10 minut. Po 19. hodině a o víkendu mají interval 15 minut. O pátečních a sobotních nocích platí Nachsternverkehr (NStV). Stadtbahn jezdí jednou za hodinu. V některých případech ale jezdí na jedné trati dvě linky a tak je interval zkrácen na 30 minut. Všechny linky se setkávají ve stanici Kröpcke a čekají zde 5 minut, taková Hannoverská Lazarská. 15% tratí Stadtbahnu je v tunelu, 17% tratí je v ulici, zbytek na vlastním tělese venku. Síť má celkem 125 kilometrů. Je tu 195 zastávek, z nich 19 je stylu U-Bahn (bez schodů), dalších 108 zastávek je se schody. Dopravce Üstra provozuje také 20 městských a 19 příměstských autobusových linek. Jeho vozový park je plný 135 autobusů. Autobusy zde přepraví denně asi 140 000 cestujících. Jezdí zde více typů autobusů, například Citara (12m, 18m) nebo Solarisy (12m). V roce 2008 bylo nakoupeno sedm kloubových autobusů MAN Lion´s City, dalších 15 by mělo přijít v roce 2010. Jezdí zde také starší standardní MANy nebo Mercedesy. Je tu také testovací verze hybridního Solarisu 18m. Üstra provozuje také některé regionání autobusové linky kolem Hannoveru. Většinou mají konečné na konečných Stadtbahnu. V Hannoveru lze také potkat tři Schnellbuslinien (RegioSprinter). Tarif je zónový. Hannover 1, Hannover 2, Umland, Region. Existují zde Kurzstreckentickets, Monats- und Wochenkarten atd.

Üstra Hannoversche Verkehsbetriebe AG: Provozovatel městské hromadné dopravy v Hannoveru. Je jedním z dopravců v Verkehrsverbund Grossraum-Verkehr Hannover (GVH). Jezdí zde ještě 167 z původních 260 starých typů Stadtbahnu TW 6000. Od roku 1998 se koupilo celkem 144 novějších typů TW 2000. Od roku 2012 by se měl typ TW 6000 po 30 letech provozu nahradit typem třetí generace TW 3000. Na 39 autobusových linkách jezdí 135 autobusů. Od roku 1999 se dodalo celkem 101 autobusů typu Mercedes-Bezn ?Üstra-Citaro? se zvláštním designem. Mezi nimi jsou varianty 12m i 18m. Dalším typem autobusů je Solaris Urbino 12m i 18m s hybridním pohonem. Jezdí zde také autobusy typu MAN Lion´s City G (18m) a také staší autobusy typu MAN NL 202 (12m) a typu Mercedes Benz O405 N. Hybridní autobus Solaris Urbino 18m zde jezdí od července 2008. Jezdí na lince 124. Má dva elektromotry a jeden dieselový. Ušetří se 23% nafty. Přemýšlí se o nákupu dalších, jeden je však o 120 000 EUR dražší než normální, což je problém.

GrossRaum-Verkehr Hannover: Integrovaná doprava Hannoverského regionu. Po Hamburgu je to druhý nejstarší Verkehrsverbund v Německu. Byl založen 4. března 2010. Předcházeli tomu blokády a demonstrace, byl to výsledek protestů na konci 60. let, kdy nejezdily tramvaje, zdražovalo se apod. V počátku byla integrace provedena mezi dopravci Üstra, Deutsche Bundesbahn (Bahnbussen, Nahverkehrzügen), Deutsche Bundespost (Postbussen), Steinhuder Meer-Bahn a Verkehrsbetriebe Bachstein. V roce 1974 vznikl sloučením dopravců Bahnbusse a Postbusse nový privátní Regional Verkehr Hannover GmbH. Dnešními dopravci jsou Üstra, RegioBus Hannover, DB Regio, Metronom Eisenbahngesellschaft a Region Hannover. Jezdí 12 linek Stadtbahnu, 7 linek S-Bahnu, 8 linek Regionalbahn a asi 150 autobusových linek. Je tu přes 1900 zastávek. Do GVH se počítají také Ruftaxen a Rufbusse.

S-Bahn: S-Bahn Hannover je od roku 2000 součástí veřejné dopravy v Hannoveru a okolí. Je tu 7 linek, které jezdí po 60ti minutách. V části trasy jezdí linky S4 a S5 po 30ti minutách (v centru). Většinou ale jezdí na jedné trati dvě linky S-Bahnu a tak tam je interval 30 minut též. Linka S5 jezdí v neděli v části trati jen po dvou hodinách. Například na letiště vede linka S5. Ve stanici Hauptbahnhof se křižují všechny linky. Konečnou tam však mají pouze linky S3, S6 a S7. Pro vyloženě místní přepravu po městě však S-Bahn má pouze doplňkovou funkci. Páteří je skutečně Stadtbahn. Nicméně je S-Bahn výhodným dopravním prostředkem pro cesty po regionu. Regionální železnice je sice ještě rychlejší, její intervaly jsou ale mnohdy delší a v rámci Hannoveru a jeho blízkého okolí mají málo zastávek.

Stadtbahn: Stadtbahn Hannover je systém veřejné dopravy v Hannoveru. Vznikl přestavbou hannhoverských tramvají na systém Stadtbahnu, který je něčím mezi trmavají a U-Bahnem (metrem). Provozovatelem je dopravce Üstra. Infrastrukturu spravuje ale společnost Infra. Vedle S-Bahnu je nejvýznamnějším dopravním prostředkem v regionu Hannoveru. Denně přepraví 540 000 cestujících. Doporučuji dlouhou linkou 1 až na jih do města Sarstedt (daleko za městem). Od září 2008 se staví nový úsek o délce 1,6 km na severovýchodním konci linky 7, měla by být protažena o dvě stanice od 19. září 2010.

RegioBus Hannover GmbH: Je to autobusový dopravce, který provozuje autobusové linky v regionu Hannoveru. Provozuje také tzv. linky Shnellbuslinien (RegioSprinter). Většině linek má konečné na okrajích města na konečných Stadtbahnu. Tato společnost vznikla v roce 1998.

Vozový park dopravce Üstra: Staré tramvaje 172x z let 1975-92, nové tramvaje 144x z let 1997-2000. Některé staré tramvaje byly prodány do Budapešti. Standardní autobusy: 21x Solaris Urbino 12 (2006-07), 40x Üstra Citaro CNG (2000), 8x Üstra Citaro (1999-2000), 1x Citaro (1998), 5x Mercedes Benz (1992-94), 40x MAN (1992-94). Kloubové autobusy: 7x MAN Lion´s City (2008-09), 1x Solaris Urbino 18 Hybrid (2008), 16x Üstra Citaro CNG (2000), 37x Üstra Citaro (1996).

Obrázky

Vlaky ICE do Hannoveru směrem z Frankfurtu jedou rychlostí 210 km/h Hannoverský stadtbahn, jeho stará verze Smyčky nejsou třeba, všechny vozy jsou obousměrné
Nové zastávky s vysokými nástupišti umožňují bezbariérový nástup MAN na příměstské lince Vozovna
Interiér nových vozů Stadtbahnu Na příměstě Konečná Sarstedt poměrně daleko za Hannoverem
interiér vozů S-Bahnu Hannoverský design Starší kloubák
Klasický stadtbahn Ponorkový design Hannoverských autobusů Na příměstských linkách 300, 500 a 700 jezdí luxusní autobusy
Terminál linek 300, 500, 700 Na příměstské linky občas vyjede i starší kousek. Na centrální přestupní stanici Kröpcke je rušno.
Konečná Messe Nový Stadtbahn zhora Linky 100 a 200 jsou polookružní linky
Interiér Solarisu Interiér nového Citara na příměstské lince Taková netradiční zastávka.
vestibul stanice Stadtbahnu Interiér starého Stadtbahnu, poznáte i v Budapešti Budova hlavního nádraží

Zobrazit komentáře (0)


Verze pro tisk | Copyright © 2005–2017 PIDServis