PIDServis
Navigace
Vyhledávání
Rozšířené hledání
Počítadlo

Weimar (srpen 2010)

(Jiné zprávy)

Aktualizace:  24.08.2010

Weimar

Weimar (česky Výmar) je čtvrté největší město v německé spolkové zemi Duryňsko, leží na řece Ilm a má přibližně 65 000 obyvatel. Na přelomu 18. a 19. století se Weimar stal centrem německého společenského a duchovního života. Bylo to díky současnému působení Goetha a Schillera na vévodském dvoře. Ve Weimaru byla vyhlášena Weimarská republika. Před a za druhé světové války bylo město baštou NSDAP, v blízkosti města byl vybudován koncentrační tábor Buchenwald. Weimar je univerzitní město, je tu Bauhaus Universität a Musikhochshule Franz Liszt. V roce 1999 byl Weimar kulturním městem Evropy. V letech 1920 ? 1948 byl Weimar hlavním městem Duryňska.

Historie dopravy

Ve Weimaru jezdily tramvaje. První tramvajová linka dlouhá 3,25 kilometrů byla otevřena 4. června 1899. Jela z Hlavního nádraží na severu přes Sophienstrasse na Innenstadt a přes Belvederer Allee na jih k Ausflugslokal Falkenburg. Dále vedly tratě mezi Postamtplatz a Wielandplatz, přes Karlsplatz - Erfurter Tor a Graben-Markt. Vozovna byla na Kirschbergu. Druhá linka zavedená v roce 1908 jela ze Staatsbahnhofu přes Postamt, Erfurter Strasse a Junkerstrasse na Wielandaplatz. Linky byly označeny barvami zelená a červená od roku 1930. Později se začly plánovat trolejbusy a proto byl provoz tramvají zrušen.

Weimar je jedním z německých měst, kde byla v provozu síť trolejbusové dopravy. Trolejbusy zde jezdily mezi lety 1948 a 1993. Od konce 19. století zde jezdily tramvaje, jejich provoz byl ukončen roku 1937. Plánovalo se jejich brzké nahrazení trolejbusovou dopravou, ale plány zhatila druhá světová válka. První trolejbusy tak do výmarských ulic vyjely až v roce 1948 na trati z Ehringsdorfu přes centrum a nádraží do průmyslové části města na severu. O pět let později byla trať prodloužena na severu do Schöndorfu. V roce 1954 byla uvedena do provozu druhá linka z nádraží přes centrum do Bodelschwinghstrasse. V roce 1957 byla prodloužena na západě z nádraží do Damaschkestrasse, kde byla zároveň otevřena nová vozovna. Ta původní tramvajová v Kirschbergu byla opuštěna. Na konci 50. let bylo dodáno 7 československých trolejbusů Škoda 8Tr. V 60. letech bylo dodáno deset trolejbusů Škoda 9Tr. Kromě toho ve Výmaru jezdily ojetiny z jiných německých měst. Roku 1966 byla druhá trolejbusová linka nahrazena autobusy. Na první trati byl provoz posilován až do pětiminutového intervalu. Dlouhodou dobu vydržel výmarský trolejbusový provoz v podobě jedné linky a visela nad ním neustále hrozba zrušení. V roce 1982 se tu testoval trolejbus Škoda 14Tr. Zkoušky proběhly relativně úspěšně, proto kromě tohoto trolejbusu bylo následujícího roku pořízeno 11 dalších vozů stejného typu. V roce 1985 byla otevřena nová trať spojující nádraží, centrum, badberkské nádraží a Damaschkestrasse. Dopravní podnik se však po nákupu kloubových Ikarusů 280T snažil postupně zbavovat československých trolejbusů, většina byla prodána do Postupimi. V roce 1990 byla zprovozněna další trať - odbočka z Erfurter Strasse k nádraží Weimar West. Na začátku 90. let existovaly plány od mohutného rozšíření trolejbusové sítě ve městě až po její nahrazení autobusy. Protože vyhrál druhý uvedený názor, byla na začátku roku 1991 uzavřena linka 2, v roce 1992 byla linka 1 zkrácena do trasy Schöndorf - nádraží a její provoz omezen pouze na pracovní dny. Tento zbytek trolejbusové sítě vydržel necelý rok, definitivní ukončení provozu nastalo v roce 1993. Odstavené vozy 14Tr byly předány do rumunského Sibiu, kde z nich byla údajně sestavena tři vozidla.

Doprava ve Weimaru dnes

Přes Weimar vedou tři železniční tratě: Thüringer Bahn, Ilmbahn a Holzlandbahn. Nádraží Weimar je důležitým nádražím v Duryňsku, jezdí zde linka ICE 50 (Frankfur am Main - Erfurt - Leipzig), linka IC/ICE 51 (Düsseldorf - Kassel - Erfurt - Leipzig - Berlin / Dresden). Zastavují zde také jednotlivé vlaky ICE na trase Eisenach - Berlin - Hamburg. Jede tudy také noční vlak CNL Semper ve směru na Zürich. Do místní dopravy patří Regionální expres Göttingen - Erfurt - Weimar - Jena - Chemnitz / Zwickaou nebo Erfurt - Weimar - Jena - Gera / Altenburg. Jezdí tudy pak Regionalbahn Eisenach - Erfurt - Weimar - Naumburg - Halle a Weimar - Kranichfeld. V rámci města Weimar jsou dvě nádraží, hlavní a pak Weimar Berkaer Bahnhof. Pak jsou ještě čtyři zastávky na území města: Oberweimar, Weimar West, Nohra a Legefeld. Hlavní nádraží bylo v roce 2005 vyhlášeno nádražím roku v kategorii nádraží v malých až středně velkých městech. Městskou hromadnou dopravu ve Weimaru zajišťuje Stadtwirtschaft Weimar s několika autobusovými linkami. Centrálním přestupním bodem je zastávka Goetheplatz, kde se všechny autobusové linky potkávají. Další důležitý bod je Hlavní nádraží, zde ale všechny linky nepotkáme. Za zmínku stojí také zastávky Gropiusstrasse a Wielandplatz. V letech 1899 - 1937 zde jezdily tramvaje. Rozchod byl 1000 mm. V roce 2006 byly města Erfurt, Jena, Weimar a Apolda a jejich okolí zapojeny do systému Verbundtarif Mittelthüringen. Všechny dopravní prostředky v regionu tak mají společný tarif.

Vozový park

Standardní vozy (12m): 11x MAN (1998-2004), 2x Mercedes Benz Citaro O 530 (2000), 3x MAN Lion´s City (2005-08), 1x Solaris Urbino 12 (2007).

Třínápravové vozy (15m): 2x Solaris Urbino 15 (2005).

Kloubové vozy (18m): 10x Mercedes Benz O 405 (1994-97), 6x Mercedes Benz Ctaro O 530 (2008-09).

Linkové vedení

Páteří autobusové dopravy jsou linky 1 a 7, které jezdí po celý den v intervalu 15 minut a to i o víkendu. Na tyto linky a také linku 6 jsou nasazovány kloubové vozy. Ostatní linky jezdí v intervalu 20, 30 nebo 60 minut. Provoz na všech linkách je ukončen kolem 23. hodiny. V zastávce Goetheplatz je centrální přestupní bod mezi všemi linkami, autobusy zde navzájem vyčkávají. Nastupuje se pouze předními dveřmi.

Obrázky

Autobusová zastávka Hauptbahnhof s vypsanými odjezdy v reálném čase Vlak ICE na nádraží ve Weimaru Nádražní budova ve Weimaru
MAN na lince 6 Přestupní zastávka Goetheplatz Kloubové Citaro na lince 1 v zastávce Goetheplatz
Kloubové Citaro na lince 1 v zastávce Hauptbahnhof MAN na lince 5 Starší kloubák na lince 7 v zastávce Hauptbahnhof
Rušný provoz v zastávce Hauptbahnhof MAN na lince 8 v zastávce Hauptbahnhof Vlak ICE na nádraží ve Weimaru
Citaro na lince 2 v zastávce Friedenstr./Atrium MAN na lince 9 v zastávce Hellerweg MAN na lince 2 v zastávce Goetheplatz
Kloubový Solaris na lince 1 v zastávce Goetheplatz Interiér kloubového Solarisu Kloubové Citaro na lince 1 v zastávce Hauptbahnhof
Kloubový Solaris na lince 6 v zastávce Hauptbahnhof Kloubové Citaro na lince 7 v zastávce Hauptbahnhof Regionalbahn na nádraží Weimar
Míjení vlaků InterCity-Express a RegionalExpress v centru města Weimar Kloubové Citaro na lince 6 na konečné Buchenwald
Městskou dopravou se můžete podívat i za město do koncentračního tábora Buchenwald motoráček regionální železniční dopravu zajišťují většinou tyto Desira

Zobrazit komentáře (0)


Verze pro tisk | Copyright © 2005–2017 PIDServis