PIDServis
Navigace
Vyhledávání
Rozšířené hledání
Počítadlo

Dublin (červenec 2010)

(Jiné zprávy)

Aktualizace:  28.07.2010

Tramvaje LUAS na videu.

Pro zobrazení komentáře u každé fotky najeďte kurzorem na malý náhled fotky na této stránce!

Irsko

Irsko je třetí největší ostrov v Evropě. Leží na severozápadě Evropy a je obklopen stovkami ostrovů a ostrůvků. Na východ od Irska je Velká Británie, dělí je mezi sebou Irské moře.

Malá část ostrova na severu spadá pod Spojené království Velké Británie a Severního Irska. Zbylá většina ostrova tvoří vlastní stát Irsko.

To se stalo republikou roku 1949 a do EU vstoupilo v roce 1973. Žije zde zhruba 4,5 milionu obyvatel, z nich 87% jsou Irové. Hlavním městem je Dublin.

Dublin

Dublin je největší a hlavní město Irska. Nachází se na východním pobřeží při ústí řeky Liffey. Původně bylo založeno Vikingy. Dnes je důležitým globálním finančním centrem, má jednu z nejvíce rostoucích populací ze všech Evropských hlavních měst. Dublin je historické kulturní centrum Irska a také moderní centrum vzdělávání, umění, administrativy, ekonomie a průmyslu.

Doprava v Dublinu

V Dublinu jezdí téměř 200 autobusových linek, které vás dopraví všude po městě a jeho okolí. Drtivou většinu linek provozuje společnost Dublin Bus, která byla založena roku 1987, ale spousta malých společností začala provozovat v posledních letech. Dublin Bus má 3408 zaměstnanců a 1067 autobusů. Jízdné se počítá podle počtu zastávek.

V Dublinu a okolí jezdí příměstská železniční dráha. Je to systém pěti železničních linek v Dublinu a okolí. Jedna z nich je elektrifikovaná linka jedoucí po Dublinském zálivu a je známá jako linka DART (Dublin Area Rapid Transit). Další dvě linky jsou takové vlakotramvaje provozované společností LUAS, které jsou v provozu od roku 2004 a jsou velmi populární. V plánu je dalších pět linek, poslední z nich má být otevřena roku 2014.

V Dublinu je populární také cyklistická doprava. Od roku 2009 zde působí veřejné půjčování kol Dublin Bikes. Ve stříbrné barvě si tu lidé půjčují 450 kol vyrobených ve Francii. Dublin byl 17. městem kde se toto použilo (například po Kodani, Lyonu nebo Paříži).

LUAS

LUAS je systém lehké železnice, resp. tramvaje v Dublinu. Je to taková vlakotramvaj. Je to první takový typ dopravy v posledních desetiletích od zrušení provozu tramvají v Dublinu. V roce 2007 Luas přepravil 28,4 milionu cestujících. Což je o 10% více než v roce 2006.

V současné době zde jezdí dvě linky. Zelená linka jezdí od června 2004 a červná linka od září stejného roku. Dnes jezdí tyto linky přes 40 stanic a jsou dlouhé 26,5 kilometru.

Luas spadá pod nadnárodní firmu Veolia Transport. Dnes se pracuje na prodloužení obou linek na okrajích města. V budoucnosti jsou však plány na zcela nové linky.

Červená linka vede v trase The Point - Tallaght (16,5 kilometrů, 23 zastávek). Vede ze západního okraje u pobřeží přes severní část centra, překlene řeku Liffey a vede na okraj města jihovýchodním směrem do Tallaght, což je hustě osídlené předměstí. Zelená linka vede v trase St. Stephen´s Green - Sandyforf (10 kilometrů, 13 zastávek). Zelená linka vede z jižního okraje centra města na jih až jihozápad. Po této trase do roku 1958 jezdila stará Harcourt Street železniční linka. Trasa byla zachována pro případ obnovy. Obě linky se vůbec nepotkávají a nejbližší možný přestup trvá pěšky tak 15 minut mezi stanicemi St. Stephen´s Green a Abbey Street.

Jezdí zde zcela nízkopodlažní stříbrné obousměrné prostorné tramvaje Citadis vyrobené v La Rochelle ve Francii (Alstom). Všechny tramvaje na obou linkách jsou stejné, mají délku 40m.

Tarif: Na všech zastávkách jsou automaty na jízdenky. Zde si můžete koupit jednorázové jízdenky, celodenní jízdenky, týdenní jízdenky, apod. Některé jízdenky s delší platností platí i v autobusech společnosti Dublin Bus a vlacích DART. Jinak o společném tarifu městské dopravy se zde nedá vůbec mluvit. Další způsob placení je pořízení si čipové karty Luas SmartCard. Na všech zastávkách jsou validátory, na které vždy přiložíte při nástupu i výstupu v dané zastávce svou smártkartu. Platíte tak 10% ceny plného jednorázového jízdného. Jinak tu samozřejmě existují předplatní jízdenky na měsíc, tři měsíce, rok, apod. Červená linka jede přes 5 zón a zelená linka přes 3 zóny. Počet projetých zón se odráží v ceně jízdenky. Základní jízdenka na jednu jízdu v jedné zóně stojí 1,50 EUR.

Po tramvajích LUAS se pohybují také revizoři. Mají však oranžové nebo žluté výrazné vesty a tak je jejich odhalení pro černé pasažéry velmi jednoduché. Přesto se najdou tací co musí zaplati pokutu ve výši v přepočtu zhruba 1000 korun, což je velmi nízká pokuta ve srovnání s pokutami v Praze vzhledem k ceně jízdného u nás a v Dublinu.

Provoz a intervaly: Zelená linka jezdí v ranní špičce v intervalu 4-5 minut, v dopoledním sedle 7,5 minuty, v odpolední špičce 5 minut, a večer 15 minut. V sobotu přes den má interval 7,5 minuty, ráno a večer 12 minut. V neděli jezdí po 8,5 minutách přes den a po 12-15 minutách ráno a večer. Přepravní špičky v pracovní dny tu jsou v trochu jinou dobu než u nás a to od 7 do 10 hodin a od 15:30 do 19 hodin. Červená linka má pásmový provoz. V centrálním úseku mezi železniční stanicí Conelly, kde je také centrální autobusová stanice a stanicí Red Cow je ve špičkách interval 4,5 minuty. V úsecích The Point - Conelly Station a Red Cow - Tallaght je pásmový provoz v pracovní dny. O víkendu je interval v celé trase podobný s intervalem zelené linky.

Dublin Bus

Dublin Bus je městský autobusový dopravce v Dublinu. Provozuje mimojiné také 24 nočních linek, které však jezdí pouze ve čtvrtek, v pátek a v sobotu. Většina z nich jezdí po půl hodině, některé po hodině a některé po dvou hodinách. Odjezdy z centra jsou od 0:00 do 4:00 hodin. Společnost byla založena roku 1987 a je ve vlastnictví státu. Provozuje většinu linek v Dublinu, ale v posledních letech vzniklo mnoho jiných autobuosvých společností. Dublin Bus se na provozu podílí zhruba ze 70%. Po zprovoznění tramvají LUAS přišel o část zákazníků v dotčených oblastech.

Jízdné se počítá dle počtu projetých zastávek. Nastupuje se dveřmi u řidiče, většina autobusů ani jiné dveře nemá. U řidiče zaplatíte cenu a dostanete jízdenku. Platí se pouze mincemi a musíte mít přesnou částku, řidiči nevrací, ale nesmí přijímat peníze navíc. Dostanete účtenku, se kterou přijdete do informační kanceláře společnosti, kde vám peníze vrátí (ty které jste v autobuse zaplatili navíc). Nejlevnější jízdenka (do 3 zastávek) stojí 1,15 EUR, do 7 stanic 1,60 EUR, do 13 stanic 1,80 EUR a více 2,20 EUR. Maximálně však 90 minut a je přestupní.

Na letiště se dá dostat také lepšími autobusovými linkami 746, 747 a 748, které letiště spojují s centrem města a nebo s velkými železničními nádražími (Conelly, Heuston). Tyto linky jsou rychlíkové a neplatí na nich klasický tarif. Jedna jízda stojí 6 EUR.

Kromě toho ještě rozváží své klienty z letiště po celém Dublinu společnost Air Coach. Tam nejezdí klasické městské dvoupatráky, ale luxusní dálkové autobusy, což se odráží v ceně jízdného. Z letiště však jezdí několik linek přímých do mnoha částí Dublinu. Časově jsou však nesrovnatelně rychlejší než zastávkové linky společnosti Dublin Bus. Základními linkami MHD na letiště jsou linky 16A a 41.

Na zastávkách jsou vyvěšeny jízdní řády z výchozích zastávek. Uvedena je dále jízdní doba, ale jen mezi vybranými hlavními zastávkami. Intervaly sice nejsou sice zázračně krátké, provoz autobusů na hlavních trasách je však velmi hustý vzhledem k velkému množství linek. Na první pohled je používání linek Dublin Busu velmi náročné. Ale při obrnění se nervy je možné se dostat kamkoliv potřebujete. Jen zjistit si spojení je občas náročnější. Neexistují zde schémata nebo přesné jízdní řády. Na mnoha zastávkách je dokonce pouze tyč označující zastávku Dublin Bus a nic víc.

Vozový park společnosti Dublin Bus je vcelku monotónní. Jezdí zde hlavně dvoupatrové autobusy Volvo různého stáří, avšak nejstarší jsou z roku 1997. Raritou jsou nedvoupatrové autobusy, na lince 4 byly zhlédnuty dokonce kloubové autobusy. Největším zážitkem středoevropského návštěvníka je však bezesporu levostranný provoz. U přechodů pro chodce je vždy nápis kam se má chodec dívat (vlevo nebo vpravo) při vstupu na vozovku. Striktně řídit se levostranným provozem se totiž nejde při tom množství jednosměrek v oblasti centra města.

Za zmínku také stojí všudypřítomné nápisy v původním irském jazyce, kterému už dnes ani samotní Irové vůbec nerozumí, až na venkovany. Nápisy ulic, názvy zastávek na nástupištích i hlášení v tramvajích je však nadále dvojjazyčné. V některých případech jsou si slova téměř totožná, jindy ale jsou zcela odlišná.

Obrázky

Expresní linka 757 z letiště na železniční stanici Connoly městský autobus linky 16A na letišti autobus společnosti Air Coach na letišti
horní patro městského autobusu pohled z předních sedaček v horním patře dvoupatrového městského autobusu zastávka zelené linky LUAS Charlemont
zastávka zelené linky LUAS Charlemont jízdenkový automat linka 37
půjčovna kol půjčovna kol v Dublinu je v létě dlouho světlo, až do 22 hodin
interiér tramvaje LUAS horní název zastávky v původním jazyce, spodní název v angličtině tramvaj LUAS
pro turisty je zde připraveno mnoho atrakcí tyto autobusy mohou jet po řece nebo po moři jako lodě kontroloři v oranžových vestičkách jsou v davu velmi nenápadní
na každé z linek je pouze jedna zastávka s ostrovním nástupištěm, zde zastávka Harcourt na zelené lince stanice Ranelagh na zelené lince je na mostě autobus firmy Air Coach
40m dlouhá tramvaj, zelená linka, konečná Sandyford na konečné zelené linky Sandyford je vozovna, červená linka má vozovnu u stanice Red Cow, tam se nachází také sídlo společnosti LUAS další pohled uvnitř tramvaje
chodci by se neměli podívat nejdříve doprava nebo doleva při vchodu na přechod, ale dolu na zem kabina řidiče tramvaje konečná červené linky Tallaght a opět nenápadní kontroloři
nikde v Dublinu nejsou obratiště, proto jsou tramvaje obousměrné červená linka odjela z konečné Tallaght do centra města Informační tabule plná informací
validátor, který používají držitelé karty LUAS SmartCard nohy na sedačky nepatří! ukázka překladu z angličtiny do irského prajazyka
uvnitř tramvaje najdete trasu se seznamem všech zastávek na lince, kterou právě jedete a housenka může vyrazit na cestu asi nejvýznamnější dopravce meziměstské autobusové dopravy v Irsku je Bus Eireann
železniční stanice Connoly, bez jízdenky neprojdete turnikety ani na nástupiště, při výstupu musíte také projít turnikety hlavní třída v centru města O´Connely Street autobusová konečná u železniční stanice Heuston
ve stanici Heuston jsou také turnikety zde můžete zaparkovat se svým kolem největší městský park v Evropě je v Dublinu - Phoenix Park
informační kancelář společnosti Dublin Bus je na O´Connelly Street kloubové autobusy jsou v Dublinu raritou ostrovní nástupiště zastávky Harcourt, zelená linka
taková typická autobusová zastávka sršící informacemi, že? linka na letiště říční kanál
cyklopruhy jsou všude v Dublinu samozřejmostí

Zobrazit komentáře (0)


Verze pro tisk | Copyright © 2005–2017 PIDServis