PIDServis
Navigace
Vyhledávání
Rozšířené hledání
Počítadlo

Vídeň (červenec 2010)

(Jiné zprávy)

Aktualizace:  28.07.2010

Starší článek o Vídni, fotky z února 2010 a září 2005.

Pro zobrazení komentáře u každé fotky najeďte kurzorem na malý náhled fotky na této stránce!

Sestříhané video o MHD ve Vídni.

Vídeň

Vídeń je hlavním městem Rakouska a zároveň jednou z jeho spolkových zemí. Žije zde přes 1,7 milionu lidí. Připočteme-li ale příměstské okolí tak se dostaneme k číslu 2,4 milionu, což je už čtvrtina všech obyvvatel Rakouska. Vídeň je deváté největší město v Evropské unii.

Verkehrsvebrund Ost Region (VOR) je integrovaný dopravní systém ve Vídni a jejím širokém okolí. Na provozování dopravy se podílejí dopravci Österreichischen Bundesbahnen (S-Bahn-Linien, Regionalbahn-Linien, Postbus-Linien, City Airport Train), Wiener Linien (U-Bahn-Linien, Straßenbahn-Linien, Autobus-Linien, NightLine), Wiener Lokalbahnen (Badner Bahn, Autobus-Linien), Raab-Oedenburg-Ebenfurter Eisenbahn (Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút), Wieselbusse, Dr. Richard (Autobus-Linien) a další soukromé autobusové společnosti.

S-Bahn

Vídeňský S-Bahn (nebo-li Schnellbahn) provozují rakouské dráhy (ÖBB). Má velkou úlohu v příměstských oblastech kolem Vídně, ale také pomáhá městské přepravě ve Vídni tam, kde chybí metro nebo tramvaje. Jezdí zde celkem 13 linek. V současné době je provoz S-Bahnu výrazně ovlivněn výstavbou nového hlavního nádraží, které se bude nacházet v oblasti mezi dnešními stanicemi Südbahnhof a Südtiroler Platz. Většina příměstských vlaků dnes Vídní projíždí jednou hlavní tratí, kde je souhrnný interval velmi krátký a tak tvoří jakousi další linku metra. Podstatná část tohoto úseku je totiž v podzemí. Jedná se o úseku Meidling - Floridsdorf na kterém se nachází mnoho stanic. Na obou koncích tohoto úseku pak vedou tratě různými směry. V současné době nejpočetnějšími soupravami jezdících na linkách S-Bahnu jsou jednotky řady 4020, které se vyráběli od 70. do 90. let. V současné době je vozový park obnovován moderními klimatizovanými a nízkopodlažními jednotkami řady 4024. Zároveň bylo objednáno 200 souprav značky Siemens Desiro. Ty mají nahradit staré jednotky řady 4020. Dopravně zajímavá je především linka S45, která obsluhuje pouze území Vídně. Vede ze stanice Handelskai do stanice Hütteldorf. Jezdí na ní pouze nové vlaky řady 4024. Její trať je plná tunelů, mostů a zastávek. Na to, že tato linka funguje pouze jako městská doprava je zde velký komfort. Jezdí zde v intervalu 15 minut.

U-Bahn

Vídeňské metro má 5 linek. Linky U1, U2, U3 a U4 jsou klasické trasy metra, většinou v podzemí. Některé úseky (většinou ty nové na okrajích města) jsou však nadzemní. Například v říjnu 2010 bude o 6 stanic prodloužena linka U2 ze stanice Stadion severovýchodním směrem mostem přes Dunaj a dále do čtvrti Aspern. Celý tento úsek bude nadzemní. Na těchto čtyřech linkách jezdí buď starší soupravy typu U vyráběné v 70. - 90. letech a nebo novější soupravy typu V. Starých vozů typu U je celkem zhruba 250. První generace byla vyráběná od roku 1972, druhá generace pak od roku 1987. Od roku 2000 probíhají rekonstrukce těchto vozů. V roce 2000 byl však představen prototyp nové soupravy typu V. Od roku 2006 probíhá sériová výroba. Je jich zatím však v provozu pouze 33 těchto souprav. Tyto soupravy jsou zcela průchozí a mají plastové sedačky.

Samostatná kapitola je linka U6. Drtivá většina tratě této linky je nadzemní, v centrální části města vede po bývalých hradbách - tzv. Gürtel. Jezdí zde vlastně článkové tramvajové vozy spojené do 4-vozových souprav. Všechny jsou zcela nízkopodlažní. Jedná se o typ T. 78 vozů je z první řady vyráběné od roku 1993, od roku 2008 se vyrábí nová řada, těchto nových vozů jezdí celkem 46. Ty mají také plastové sedačky.

Přestupní stanice Längfeldgasse je unikátní. V jedné úrovni se zde setkávají linky U4 a U6. Jsou zde dvě ostrovní nástupiště. Na obou nástupištích zastavují vlaky vždy ve stejném směru, na jedné straně linka U4 a na druhé straně linka U6. Na severním nástupišti to je u linky U4 směr Hütteldorf a u linky U6 směr Siebenhirten, na jižním nástupišti to je u linky U4 směr Heilligenstadt a u linky U6 směr Floridsdorf. Díky tomuto uspořádání a jednotným intervalům tak dochází k velmi praktickému a rychlému přestupu cestujících mezi linkami U4 a U6 v této stanici, kdy jen přeběhnou z jedné strany nástupiště na druhou.

Vídeňské metro bylo poprvé otevřeno až v roce 1978. Zprovozněno bylo přestavbou bývalého Stadtbahnu, jakési městské železnice, jejíž historie sahá až do konce 19. století.

Tramvaje

Vídeňské tramvaje jsou velmi významné, tvoří páteř městské dopravy na většině území města. Síť linek je velice hustá. Intervaly linek vcelku krátké, což je důsledkem jednoduchého linkového vedení, kdy na konečných na okrajích města málokdy potkáte dvě linky. Přestupní body jsou k cestujícím velice přívětivé. Historie vídeňských tramvají se začala psát v roce 1865. Tehdy se ale samozřejmě jednalo pouze o koňku. První elektrická tramvaj začala jezdit až v roce 1897. Od roku 1995 se nakupují nízkopodlažní vozy ULF (Ultra Low Floor). Podlaha vozů je 18 cm nad zemí, takže je nejnízkopodlažnější tramvají na světě.

Za zmínku stojí také podzemní úsek v oblasti zastávek Südtiroler Platz a Matzleinsdorfer Platz.

Vozový park: Typ E vyráběný od roku 1966 a od roku 1978 s novinkami je typická dvou-článková vídeňská tramvaj. Není nízkopodlažní, má dřevěné sedačky a dveře na fotobuňku. Některé mají cedule, některé byly již opatřeny digitálními panely. Celkem jich v současné době jezdí po vídeňských kolejích 311. Typ C je vlečný vůz, který se k typu E na vytížených linkách přidává do soupravy. Od roku 1959 se vyráběla první řada, od roku 1974 druhá a od roku 1978 třetí. Vesměs jsou si ale velmi podobné. Designem se podobají také článkovému typu E. Vídeńský dopravní podnik jich má celkem 247. Všechny další tramvaje jsou již zmíněné tramvaje ULF. V roce 1995 byl představen prototyp nové nízkopodlažní tramvaje typu A. Od roku 1997 je prováděna sériová výroba. Jsou dvě verze, těch kratších (24m) jezdí 51, těch dlouhých (35m) jezdí 101. Od roku 2007 je dodávána nová verze těchto tramvají (typ B) s plastovými sedačkami a klimatizací. Těch krátkých je celkem 40. Dlouhé tramvaje v nové verzi se dodávají teprve od roku 2009 a bylo jich zatím dodáno jen 15. Celkem je tedy ve Vídni dnes už 207 tramvají ULF.

Lokalbahn Wien - Baden

Taková vlakotramvaj jezdí z centra Vídně po tramvajových kolejích ke stanici Philadelphiabrücke (u stanice S-Bahnu Wien-Meidling) a zde se odpojí od tramvajové sítě a jede po vlastním tělese už podobně jako vlak a 20 km za hranice Vídně do městečka Baden. Na této lince WLB jezdí béžovo-modré dvouvozové soupravy dopravce Wiener Lokalbahn. Soupravy jsou většinou tvořeny jedním tříčlánkovým starým vozem a jedním tříčlánkovým novým nízkopodlažním vozem. Je možné se ale setkat se soupravou, kde jsou oba vozy ty staré.

City Airport Train (CAT)

City Airport Train je bezzastávkový vlak jedoucí ze stanice Wien-Mitte (stanice S-Bahnu na okraji centra města) do stanice u Vídeňského letiště, které se nenachází na území města. Neplatí na něm klasické jízdenky integrovaného dopravního systému VOR. Na letiště se však lze dostat i za normální cenu a to linkou S7, která jede po stejné trase, jen se zastávkami.

Autobusy

Na území Vídně mají autobusy v několika případech tangenciální význam, obslužný většinou pouze na okrajích Vídně, kde není tolik hustá zástavba. Výjimkou je levý břeh Dunaje (menší část města), kde není síť metra ani tramvají moc rozvinutá a autobusy zde mají zásadní význam. Zde také podstatnou část linek provozuje soukromý dopravce Dr. Richard. Linky v příměstských oblastech také často provozuje dopravce Postbus. Všechny autobusy jsou však nízkopodlažní, ty nejnovější jsou klimatizované a opět s plastovými sedačkami. Na většině linkách ve městě jsou vcelku krátké intervaly i o víkendu (do 10 minut).

Vozový park dopravce Wiener Linien: V letech 2004 - 2005 bylo nakoupeno 12 midibusů o délce 6,4m typu KB 235. Následují pouze klasické standardní vozy 12m nebo kloubové 18m, všechny jsou nízkopodlažní. Nejdříve si probereme ty standardní. Typ NL 205 M12 byl nakupován v letech 1992 - 1999 a dnes jich jezdí po Vídni 73. Typ NL 243 M12 byl nakupován v letech 2001 - 2002, jezdí jich 50. Typ NL 273 T2 (pouze dvoudveřový) je z let 2005 - 2008, mají jich zde 60. Nejnovější je typ NL 273 T3, kterých je 95 a nakupuje se od roku 2006 dodnes. Poslední dva popsané typy mají plastové sedačky. Následuje popis kloubových vozů. Nejstarší typ NG 235 M18 je z let 1995 - 2001, dnes jich jezdí 89. Následuje typ NG 243/273 M18 z let 2003 - 2005, mají jich 86. Nejnovější kloubový autobus typu NG 273 T4 má opět plastové sedačky, nakupuje se od roku 2009 a zatím jich jezdí pouze 23. Najdete ho pravidelně na linkách 7 a 48.

Noční doprava

Noční dopravu ve Vídni mají na starosti pouze autobusy. Jezdí v době od 0:30 do 5:00 hodin v intervalu 30 minut. Na okraji starého centra se nacházejí dva hlavní přestupní uzly - jsou to Schwedenplatz a Kärtner Ring-Oper. O pátečních a sobotních nocích je samozřejmě provoz posílen. Jsou místa kde je obsluha pouze v pátek a sobotu. Vybrané linky jedou pouze v případě, že si je předem telefonicky někdo objedná (tzv. ASTAX).

Obrázky

Vlak City Shuttle směr Vídeň ve Znojmě na nádraží. Horní patro vlaku City Shuttle Vevnitř ve vlaku City Shuttle.
"Přízemí" vlaku City Shuttle. Nízkopodlažní tramvaj ULF na lince 26 přijíždí do zastávky Floridsdorf Interiér starší tramvaje ULF.
Tramvajová trať u konečné linky 26 Aspern. Na konečné se na panelech zobrazí Prosím nenastupujte. Konečná Aspern, Oberdorfstrasse
Konečná Aspern, Oberdorfstrasse Konečná Aspern, Oberdorfstrasse Nízkopodlažní kloubový autobus na tangenciální lince 84, zastávka Aspern, Siegesplatz
Interiér autobusu na lince 84. Konečná linky 18 Schlachthausgasse. Poblíž této konečné se nachází tramvajové muzeum. Interiér klasické staré vídeňské tramvaje.
Tramvajová křižovatka a zároveň přestupní bod Urban-Loritz-Platz. Potkávají se zde linky 6, 9, 18 a 49. Přestupuje se v příjemném prostředí pod velkou střechou. Tramvaje u zastávky Gersthof. Linka 40 jede právě z centra a přijede za chvíli do zastávky Gersthof.
Přestupní stanice Gersthof mezi tramvajemi 9, 40, 41, autobusem 10 a vlakem S45. Vlaková souprava na lince S45 přijíždí do stanice Gersthof. Stanice Gersthof.
Interiér nových moderních vlaků S-Bahnu na lince S45. Hütteldorf je konečná příměstských autobusů, přestoupit můžete na U-Bahn nebo S-Bahn. autobus MAN, dopravce Postbus, příměstská linka 149, na konečné Hütteldorf
nástupiště železniční stanice Hütteldorf, klasická souprava S-Bahnu interiér starých klasických vídeňských souprav S-Bahnu zřejmě zázemí dopravce Dr. Richard, poblíž tratě mezi stanicemi Hütteldorf a Speising
ještě jednou zázemí dopravce Dr. Richard linka S2 mezi stanicemi Hütteldorf a Speising železniční zastávka Speising
cyklopruhy jsou ve Vídni samozřejmostí prakticky všude tramvaj na lince 60 najíždí do zastávky Preyergasse před nástupem do vozidla nezapomeňte zahodit cigaretu
sloupek autobusové zastávky s kvalitními informacemi autobusový terminál na okraji Vídně u stanice S-Bahnu Liesing, většinou se jedná o příměstské autobusy terminál Liesing
terminál Liesing příměstská linka 354, dopravce Postbus dopravce Blaguss se svým Citarem na lince 60
na tangenciální lince 66 jezdí kloubové autobusy, stále na přestupním uzlu Liesing stanice linky U6 Alterlaa stanice linky U6 Alterlaa
stanice linky U6 Alterlaa stanice linky U6 Alterlaa, pod ní jezdí autobusy trať linky U6 u stanice Alterlaa
autobus u zastávky Alterlaa přes zastávku Alterlaa jede také tangenciální linka 66 další přestupní uzel - Reumannplatz
konečná zastávka linky 67 - Kurzentrum Oberlaa konečná zastávka linky 67 - Kurzentrum Oberlaa přestupní zastávka Altes Landgut, do kříže se zde křižuje tramvajová linka 67 s autobusovou linkou 15, všechny směry na sebe navzájem čekají na přestup
přestupní zastávka Altes Landgut zastávka Enkplatz některé autobusy dopravce Dr. Richard mají originální nátěr integrovaného dopravního systému VOR
zastávka Zentralfriedhof 3. Tor je také přestupní bod autobusy dopravce Dr. Richard na konečné Zentralfriedhof 3. Tor interiér příměstského nízkopodlažního klimatizovaného autobusu dopravce Postbus na lince 171
toto je 15m autobus dopravce Dr. Richard na lince 73 linka 69, stanice Simmering a ještě zvenku již zmíněný 15m autobus, stanice Simmering
stanice S-Bahnu Simmering, na městské lince S80 jezdí také tyto nové vozy míjení tramvají u zastávky Kagraner Brücke stanice linky U1 Kagran
konečná linky Wiener Lokalbahn v centru, stanice Kärtner Ring-Oper srovnání vlakotramvaje WLB a klasické tramvaje interiér nového vozu na lince WLB
vlakotramvaj Wiener Lokalbahn jezdí v kus cesty po tramvajových kolejích vozovna Wiener Lokalbahn se nachází u zastávky Wolfganggasse stanice metra Karlsplatz
výstupní zastávka autobusů Meidling/Philadelphiabrücke a opět City Shuttle do Znojma, stanice Wien-Meidling

Zobrazit komentáře (0)


Verze pro tisk | Copyright © 2005–2017 PIDServis