PIDServis
Navigace
Vyhledávání
Počítadlo
Vídeň (červenec 2010)
|
Starší článek o Vídni, fotky z února 2010 a září 2005.
Pro zobrazení komentáře u každé fotky najeďte kurzorem na malý náhled fotky na této stránce!
Sestříhané video o MHD ve Vídni.
Vídeň
Vídeń je hlavním městem Rakouska a zároveň jednou z jeho spolkových zemí. Žije zde přes 1,7 milionu lidí. Připočteme-li ale příměstské okolí tak se dostaneme k číslu 2,4 milionu, což je už čtvrtina všech obyvvatel Rakouska. Vídeň je deváté největší město v Evropské unii.
Verkehrsvebrund Ost Region (VOR) je integrovaný dopravní systém ve Vídni a jejím širokém okolí. Na provozování dopravy se podílejí dopravci Österreichischen Bundesbahnen (S-Bahn-Linien, Regionalbahn-Linien, Postbus-Linien, City Airport Train), Wiener Linien (U-Bahn-Linien, Straßenbahn-Linien, Autobus-Linien, NightLine), Wiener Lokalbahnen (Badner Bahn, Autobus-Linien), Raab-Oedenburg-Ebenfurter Eisenbahn (Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút), Wieselbusse, Dr. Richard (Autobus-Linien) a další soukromé autobusové společnosti.
S-Bahn
Vídeňský S-Bahn (nebo-li Schnellbahn) provozují rakouské dráhy (ÖBB). Má velkou úlohu v příměstských oblastech kolem Vídně, ale také pomáhá městské přepravě ve Vídni tam, kde chybí metro nebo tramvaje. Jezdí zde celkem 13 linek. V současné době je provoz S-Bahnu výrazně ovlivněn výstavbou nového hlavního nádraží, které se bude nacházet v oblasti mezi dnešními stanicemi Südbahnhof a Südtiroler Platz. Většina příměstských vlaků dnes Vídní projíždí jednou hlavní tratí, kde je souhrnný interval velmi krátký a tak tvoří jakousi další linku metra. Podstatná část tohoto úseku je totiž v podzemí. Jedná se o úseku Meidling - Floridsdorf na kterém se nachází mnoho stanic. Na obou koncích tohoto úseku pak vedou tratě různými směry. V současné době nejpočetnějšími soupravami jezdících na linkách S-Bahnu jsou jednotky řady 4020, které se vyráběli od 70. do 90. let. V současné době je vozový park obnovován moderními klimatizovanými a nízkopodlažními jednotkami řady 4024. Zároveň bylo objednáno 200 souprav značky Siemens Desiro. Ty mají nahradit staré jednotky řady 4020. Dopravně zajímavá je především linka S45, která obsluhuje pouze území Vídně. Vede ze stanice Handelskai do stanice Hütteldorf. Jezdí na ní pouze nové vlaky řady 4024. Její trať je plná tunelů, mostů a zastávek. Na to, že tato linka funguje pouze jako městská doprava je zde velký komfort. Jezdí zde v intervalu 15 minut.
U-Bahn
Vídeňské metro má 5 linek. Linky U1, U2, U3 a U4 jsou klasické trasy metra, většinou v podzemí. Některé úseky (většinou ty nové na okrajích města) jsou však nadzemní. Například v říjnu 2010 bude o 6 stanic prodloužena linka U2 ze stanice Stadion severovýchodním směrem mostem přes Dunaj a dále do čtvrti Aspern. Celý tento úsek bude nadzemní. Na těchto čtyřech linkách jezdí buď starší soupravy typu U vyráběné v 70. - 90. letech a nebo novější soupravy typu V. Starých vozů typu U je celkem zhruba 250. První generace byla vyráběná od roku 1972, druhá generace pak od roku 1987. Od roku 2000 probíhají rekonstrukce těchto vozů. V roce 2000 byl však představen prototyp nové soupravy typu V. Od roku 2006 probíhá sériová výroba. Je jich zatím však v provozu pouze 33 těchto souprav. Tyto soupravy jsou zcela průchozí a mají plastové sedačky.
Samostatná kapitola je linka U6. Drtivá většina tratě této linky je nadzemní, v centrální části města vede po bývalých hradbách - tzv. Gürtel. Jezdí zde vlastně článkové tramvajové vozy spojené do 4-vozových souprav. Všechny jsou zcela nízkopodlažní. Jedná se o typ T. 78 vozů je z první řady vyráběné od roku 1993, od roku 2008 se vyrábí nová řada, těchto nových vozů jezdí celkem 46. Ty mají také plastové sedačky.
Přestupní stanice Längfeldgasse je unikátní. V jedné úrovni se zde setkávají linky U4 a U6. Jsou zde dvě ostrovní nástupiště. Na obou nástupištích zastavují vlaky vždy ve stejném směru, na jedné straně linka U4 a na druhé straně linka U6. Na severním nástupišti to je u linky U4 směr Hütteldorf a u linky U6 směr Siebenhirten, na jižním nástupišti to je u linky U4 směr Heilligenstadt a u linky U6 směr Floridsdorf. Díky tomuto uspořádání a jednotným intervalům tak dochází k velmi praktickému a rychlému přestupu cestujících mezi linkami U4 a U6 v této stanici, kdy jen přeběhnou z jedné strany nástupiště na druhou.
Vídeňské metro bylo poprvé otevřeno až v roce 1978. Zprovozněno bylo přestavbou bývalého Stadtbahnu, jakési městské železnice, jejíž historie sahá až do konce 19. století.
Tramvaje
Vídeňské tramvaje jsou velmi významné, tvoří páteř městské dopravy na většině území města. Síť linek je velice hustá. Intervaly linek vcelku krátké, což je důsledkem jednoduchého linkového vedení, kdy na konečných na okrajích města málokdy potkáte dvě linky. Přestupní body jsou k cestujícím velice přívětivé. Historie vídeňských tramvají se začala psát v roce 1865. Tehdy se ale samozřejmě jednalo pouze o koňku. První elektrická tramvaj začala jezdit až v roce 1897. Od roku 1995 se nakupují nízkopodlažní vozy ULF (Ultra Low Floor). Podlaha vozů je 18 cm nad zemí, takže je nejnízkopodlažnější tramvají na světě.
Za zmínku stojí také podzemní úsek v oblasti zastávek Südtiroler Platz a Matzleinsdorfer Platz.
Vozový park: Typ E vyráběný od roku 1966 a od roku 1978 s novinkami je typická dvou-článková vídeňská tramvaj. Není nízkopodlažní, má dřevěné sedačky a dveře na fotobuňku. Některé mají cedule, některé byly již opatřeny digitálními panely. Celkem jich v současné době jezdí po vídeňských kolejích 311. Typ C je vlečný vůz, který se k typu E na vytížených linkách přidává do soupravy. Od roku 1959 se vyráběla první řada, od roku 1974 druhá a od roku 1978 třetí. Vesměs jsou si ale velmi podobné. Designem se podobají také článkovému typu E. Vídeńský dopravní podnik jich má celkem 247. Všechny další tramvaje jsou již zmíněné tramvaje ULF. V roce 1995 byl představen prototyp nové nízkopodlažní tramvaje typu A. Od roku 1997 je prováděna sériová výroba. Jsou dvě verze, těch kratších (24m) jezdí 51, těch dlouhých (35m) jezdí 101. Od roku 2007 je dodávána nová verze těchto tramvají (typ B) s plastovými sedačkami a klimatizací. Těch krátkých je celkem 40. Dlouhé tramvaje v nové verzi se dodávají teprve od roku 2009 a bylo jich zatím dodáno jen 15. Celkem je tedy ve Vídni dnes už 207 tramvají ULF.
Lokalbahn Wien - Baden
Taková vlakotramvaj jezdí z centra Vídně po tramvajových kolejích ke stanici Philadelphiabrücke (u stanice S-Bahnu Wien-Meidling) a zde se odpojí od tramvajové sítě a jede po vlastním tělese už podobně jako vlak a 20 km za hranice Vídně do městečka Baden. Na této lince WLB jezdí béžovo-modré dvouvozové soupravy dopravce Wiener Lokalbahn. Soupravy jsou většinou tvořeny jedním tříčlánkovým starým vozem a jedním tříčlánkovým novým nízkopodlažním vozem. Je možné se ale setkat se soupravou, kde jsou oba vozy ty staré.
City Airport Train (CAT)
City Airport Train je bezzastávkový vlak jedoucí ze stanice Wien-Mitte (stanice S-Bahnu na okraji centra města) do stanice u Vídeňského letiště, které se nenachází na území města. Neplatí na něm klasické jízdenky integrovaného dopravního systému VOR. Na letiště se však lze dostat i za normální cenu a to linkou S7, která jede po stejné trase, jen se zastávkami.
Autobusy
Na území Vídně mají autobusy v několika případech tangenciální význam, obslužný většinou pouze na okrajích Vídně, kde není tolik hustá zástavba. Výjimkou je levý břeh Dunaje (menší část města), kde není síť metra ani tramvají moc rozvinutá a autobusy zde mají zásadní význam. Zde také podstatnou část linek provozuje soukromý dopravce Dr. Richard. Linky v příměstských oblastech také často provozuje dopravce Postbus. Všechny autobusy jsou však nízkopodlažní, ty nejnovější jsou klimatizované a opět s plastovými sedačkami. Na většině linkách ve městě jsou vcelku krátké intervaly i o víkendu (do 10 minut).
Vozový park dopravce Wiener Linien: V letech 2004 - 2005 bylo nakoupeno 12 midibusů o délce 6,4m typu KB 235. Následují pouze klasické standardní vozy 12m nebo kloubové 18m, všechny jsou nízkopodlažní. Nejdříve si probereme ty standardní. Typ NL 205 M12 byl nakupován v letech 1992 - 1999 a dnes jich jezdí po Vídni 73. Typ NL 243 M12 byl nakupován v letech 2001 - 2002, jezdí jich 50. Typ NL 273 T2 (pouze dvoudveřový) je z let 2005 - 2008, mají jich zde 60. Nejnovější je typ NL 273 T3, kterých je 95 a nakupuje se od roku 2006 dodnes. Poslední dva popsané typy mají plastové sedačky. Následuje popis kloubových vozů. Nejstarší typ NG 235 M18 je z let 1995 - 2001, dnes jich jezdí 89. Následuje typ NG 243/273 M18 z let 2003 - 2005, mají jich 86. Nejnovější kloubový autobus typu NG 273 T4 má opět plastové sedačky, nakupuje se od roku 2009 a zatím jich jezdí pouze 23. Najdete ho pravidelně na linkách 7 a 48.
Noční doprava
Noční dopravu ve Vídni mají na starosti pouze autobusy. Jezdí v době od 0:30 do 5:00 hodin v intervalu 30 minut. Na okraji starého centra se nacházejí dva hlavní přestupní uzly - jsou to Schwedenplatz a Kärtner Ring-Oper. O pátečních a sobotních nocích je samozřejmě provoz posílen. Jsou místa kde je obsluha pouze v pátek a sobotu. Vybrané linky jedou pouze v případě, že si je předem telefonicky někdo objedná (tzv. ASTAX).
Obrázky
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Aktuální anketa
![]() |
Už ano. (1349)![]() |
Ještě ne. (876)![]() |
Probíhající výluky
Dnes žádná výluka neprobíhá.