PIDServis
Navigace
Vyhledávání
Rozšířené hledání
Počítadlo

Brno (červenec 2010)

(Jiné zprávy)

Aktualizace:  20.07.2010

Fotoreport ze srpna 2005.

Fotoreport ze září 2008

Pro zobrazení komentáře u každé fotky najeďte kurzorem na malý náhled fotky na této stránce!

Brno

Brno je druhé největší město v České republice. Žije zde zhruba 400 000 obyvatel, širší metropolitní oblast ale čítá přes 700 000 obyvatel. Brno leží na soutoku řek Svratky a Svitavy. Brno je centrem české justice, sídlí zde orgány s celostátní kontrolní působností. Je také centrem vzdělávání s mnoha fakultami 11 univerzit a vysokých škol. Dominantou města je hrad Špilberk. Severovýchodně od centra leží stavební památka vila Tugendhat zapsaná mezi Světové dědictví UNESCO.

Tramvaje

V Brně je nejstarší česká tramvajová síť, po Praze druhá největší. Jezdí zde celkem 13 linek. Jedna trať vede za hranice města - do Modřic. V roce 2008 byla zprovozněna poslední trať v Králově Poli. Známé slovo "šalina" vzniklo z původního německého názvu "Elektrische Linie" (čteno elektriŠE LÍNYe). Tramvaje zde provozuje Dopravní podnik města Brna a jsou plně zapojeny do IDS JMK (Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje). V Brně je nejrozmanitější vozový park tramvají u nás. Jezdí zde 318 tramvají (119x T3, 76x K2, 38x KT8, 20x T6, 19x Porschetra, 17x Anitra, 7x Vario LF, 8x Vario LF2, 3x RT6, 4x vlečný vůz a 3x K3N.

Trolejbusy

Dopravní podnik města Brna provozuje největší trolejbusovou síť v České republice. Brněnské trolejbusy jezdí také za hranice města, do obce Šlapanice. Vozový park čítá 150 vozů, z toho 79x 14Tr, 8x 15Tr, 43x 21Tr, 8x 22Tr a 9x 25Tr. Trolejbusy jsou samozřejmě také součástí IDS JMK.

Autobusy

Autobusy jezdí v Brně od roku 1930. Hlavním dopravcem je opět DPMB, městské i příměstské autobusové linky jsou integrovány do IDS JMK. Dopravní podnik proovzuje 47 linek, z toho 11 nočních. V Brně noční dopravu zajišťují pouze autobusy. Dnes je ve vozovém parku 21x B731, 38x B732, 12x B741, 27x B931, 5x B941, 29x B931E, 27x B941E, 6x B961, 17x B951E, 20x B961E, 29x SD Citybus, 41x SD Citelis, 22x KB Citelis a 4x minibus Fiat.

IDS JMK

Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje (IDS JMK) zahrnuje osobní všechnu regionální veřejnou hromadnou dopravu na území kraje. To je městská hromadná doprava ve městech Brno (tramvaje, trolejbusy, autobusy), Blansko, Břeclav, Kyjov, Vyškov, Znojmo, Hodonín (v těchto městech pouze autobusy), dále osobní, spěšné vlaky a rychlík na území kraje a také regionální příměstské autobusové linky na území kraje. Koordinátorem IDS JMK je KORDIS JMK, spol. s r. o. Tuto společnost založil Jihomoravský kraj společně se Statutárním městem Brnem.

Území obsluhované linkami IDS JMK je rozděleno do mnoha malých tarifních zón. Tento systém odpovídá požadavku cestujících na přepravu mezi jednotlivými zapojenými sídly bez nutnosti cestovat přes centrální město (Brno). V průměru na jednu zónu připadá zhruba 4-5 obcí. Samotné Brno je rozděleno do dvou zón (100 - vnitřní, 101 - vnější).

Linky městské dopravy v Brně jsou označeny jednocifernými nebo dvoucifernými čísly, ostatní linky třícifernými čísly. Vlaky jsou označeny písmenem S nebo R následovaným jednou nebo dvěma číslicemi.

V prosinci 2001 bylo městem Brnem a Jihomoravským krajem schváleno zřízení Kordisu. Ten zahájil přípravné práce v říjnu 2002. První etapa byla zahájena 1. ledna 2004. Následovalo několik dalších etap. Začleněním Znojemska od 1. července 2010 (šestá etapa) bylo integrovaným dopravním systémem pokryto celé území Jihomoravského kraje.

Obrázky

Psotův Arway na Zvonařce právě přijel ze Znojma Karosa B951E to má na lince 47 namířeno do Starých Černovic; Zvonařka služební jízda Citybusu u Zvonařky
služební jízda Karosy C934 u Zvonařky Tourbusova Karosa B952E u Zvonařky Tourbusova služební jízda u Zvonařky
Karosa B941 na okružní lince 44 Trolejbusová linka 31 směr Šlapanice, zastávka Tržní Trolejbusová konečná Šlapanice
Trolejbus 14Tr ve Šlapanicích na lince 31 směr Brno, hlavní nádraží. Konečná trolejbusové linky 33 - Slatina Lidičky se chystají nastupovat.
Lidičky už nastoupili. Další trolejbus to má namířeno do výstupní zastávky. Zastávka Starý Lískovec, Osová. Na lince 7 jezdí kvůli výluce pouze obousměrné tramvaje KT8.
Trolejbusová konečná Starý Lískovec, Osová. nový kloubový citelisový trolejbus na lince 26, konečná Novolíšeňská trolejbusová konečná Novolíšeňská
trolejbus 25Tr vyráží na trasu linky 26 Na lince 8 také jezdí pouze obousměrné tramvaje, Novolíšeňská z Novolíšeňské jezdí také trolejbusová linka 25
Novolíšeňská je přestupní bod mezi tramvajemi a trolejbusy Rekonstruovaná K2 u zastávky Nové Sady Dočasná výluková konečná linky 7 na Komenského nám.
Ještě jednou Komenského nám., v pozadí NAD X4 Zastávka Svratecká, třívozová souprava na lince 1 směr Bystr, uprostřed je vlečný vůz vlečný tramvajový vůz, střední vůz v třívozové soupravě na lince 1
první vůz třívozové soupravy je rekonstruovaná T3 s wanou druhý vůz třívozové soupravy je nízkopodlažní vlečňák zadní poslední vůz je klasická T3
třívozová souprava na konečné v Bystrci konečná příměstských linek Bystrc, Zoo tangenciální linka 50 na konečné Bystrc, Zoo
souprava dvou rekonstruovaných K2, celkem jsou zde 4 wany výluková linka x11 směr Česká, nástupní zastávka Vozovna Komín, nastupovat! kloubový Citelis na okružní lince 44, Vozovna Komín
trolejbus pamětník, linka 30 trolejbus 21Tr, zastávka Vrázova v zastávce Vrázova se kvůli výluce musí z trolejbusu 30 přestoupit na autobus x30
KT8 na lince x13, zastávka Skácelova tato Karosa na tramvajové lince x13 je asi nějaký přelud, zastávka Skácelova interiér klasické KT8
Citelis na lince 53, zastávka Skácelova nová konečná Technologický park, výluková linka x13 a ještě jednou nová konečná
a ještě jednou nový trolejbusový citelis na lince 26 a stejný vůz na přestupním uzlu Mendlovo náměstí přes Mendlovo náměstí jezdí také okružní linka 44
Trolejbus nám po výstupu poděkuje. konečná trolejbusové linky 37 v Kohoutovicích tento trolejbus 22Tr je zde zřejmě jako záloha
na lince 37 jezdí snad všechny typy brněnských trolejbusů, krátké nebo kloubové, nízkopodlažní nebo nenízkopodlažní, staré nebo nové :) stále na konečné v Kohoutovicích přes Kohoutovice také jezdí tangenciální autobusová linka 50
a vyrážečka do centra interiér, dle mého názoru nejlepšího, brněnského trolejbusu 22Tr, linka 37 a opět se setkáváme s tramvajovou soupravou 2x K2
dočasná tramvajová konečná Česká dočasně zrušená tramvajová zastávka Česká, sloupek visí, protože se opravuje povrch komunikace nízkopodlažní tramvaj Anitra
Anitra na konečné v Lesné Na konečné v Lesné můžete rozhodnout jestli je hezčí Anitra nebo Porschetra Nebo máte raději klasickou K2? Konečná Lesná.
Tyto porschetry jezdí na lince 9, konečná Lesná. A rozloučíme se pohledem na tuto Karosu B961E

Zobrazit komentáře (0)


Verze pro tisk | Copyright © 2005–2017 PIDServis