PIDServis
Navigace
Vyhledávání
Rozšířené hledání
Počítadlo

Znojmo (červenec 2010)

(Jiné zprávy)

Aktualizace:  20.07.2010

Článek a fotoreportáž o dopravě ve Znojmě do roku 2009.

Článek a fotoreportáž z února 2010.

Pro zobrazení komentáře u každé fotky najeďte kurzorem na malý náhled fotky na této stránce!

Znojmo

Znojmo je město na jihu Moravy, protéká jím řeka Dyje, i když podstatná část města leží na jejím levém břehu. Do Brna je to 52 kilometrů. Źije zde zhruba 35 000 obyvatel, je to po Brnu největší město v Jihomoravském kraji.

Historie městské dopravy

Městská doprava ve Znojmě pravděpodobně začala fungovat v 50. nebo 60. letech. V 80. letech se dokonce připravovalo zavedení trolejbusů, tyto plány však nebyly uskutečněny. Firma Psota se na provozování městské dopravy podílela už v roce 1995. V roce 2003 přišel dopravce ČAS-SERVICE (přímý následník dřívějšího závodu ČSAD) o provozování regionálních linek v okolí, městskou dopravu provozoval až do konce roku 2009.

Do konce roku 2009 tvořily MHD linky 1-7 a 11. Na speciální polookružní lince 11 (Centrum bus), která byla zavedena v lednu 2008, jezdil plynový autobus Tedom C 12. Tento autobus dnes vlastní pražský dopravce Jaroslav Štěpánek a pod evidenčním číslem 1043 se s ním můžete setkat na pražské lince 110. Linka 7 byla linka určená především pro starší osoby, jezdil na ní malý nízkopodlažní Mercedes Benz Cito. Kvůli častým poruchám se však zde bylo možné setkat často se starými Karosami. Další raritou byl od roku 2004 jediný český elektrobus, jezdil na lince 3. Měl karoserii nízkopodlažního trolejbusu 21Tr. Znojmo bylo prvním evropským městem, kde na pravidelné lince jezdil elektrobus. Jako linka 8 jezdil turistický silniční Vláček Znojemáček, pouze sezonně od května do října. Jezdí dodnes. Jízdné je na něm však několikanásobně vyšší než v autobusech městské dopravy. Od ledna 2010, po vypršení smlouvy s dopravcem ČAS-SERVICE, přešlo provozování městské dopravy na Znojemskou dopravní společnost - PSOTA s.r.o. Již k 1. lednu došlo tak k velké obnově vozového parku. Nový dopravce začal jezdit s nízkopodlažními plynovými Tedomy, Citybusy a Citary. Nejstaršími vozy jsou zde Karosy B932 nebo B932E, které prošly generální opravou. Všechny autobusy na městských linkách mají celočervený nátěr. Původní dopravce ČAS-SERVICE využíval své autobusy k celovozovým reklamám co to šlo. Linkové vedení a jízdní řády prošly optimalizací již k 1. lednu. Od 1. července 2010 tak došlo již pouze k faktické tarifní integraci a jen ke kosmetickým změnám v jízdních řádech. Linky byly označeny čísly 801 - 805 a noční linky 808 a 809. Většinu spojů na lince 801 však provozuje společnost BDS-BUS. Ta nasazuje na tuto linku dva nové Citelisy, z toho jeden je plynový.

Aktuální linkové vedení:

801: Hradiště - Nádraží - Průmyslová - Suchohrdly - Kuchařovice.

802: Nová nemocnice - Jarošova - Nádraží - Vídeňská - Nový Šaldorf - Oblekovice.

803: (Nová nemocnice) - Pražská - Nádraží - Vídeňská - Družstevní - Dobšice.

804: Přímětice - Nová nemocnice - Nádraží - Vídeňská - Dukelská - Oblekovice - (Nesachleby).

805: Přímětice - Nádraží - Vídeňská - Dukelská - Oblekovice - (Nesachleby).

Všechny linky jsou v provozu denně. V centrálním úseku Vídeňská, Na Rejdišti - Nádraží - Nám. Komenského - Nám. Svobody je v ranní a odpolední špičce souhrnný interval 5 minut a v dopoledním sedle 10 minut. Linky 801 a 802 mají spíše jednotlivé spoje (interval 30 nebo 60 minut ve špičce), linky 803 a 804+805 mají vcelku krátké intervaly. Páteří jsou linky 804 a 805 (jediný rozdíl je závlek linky 804 do Nové nemocnice, linka 805 tam nezajíždí). Tyto dvě linky mají v páteřní trase Oblekovice - Nádraží - Přímětice interval 10 minut ve špičce a 20 minut v sedle. O víkendu je provoz velmi slabý, na lince 803 je interval 60 minut, na linkách 804+805 je interval 60 minut a na linkách 801 a 802 se jedná pouze o jednotlivé spoje. Linky 808 a 809 jezdí kolem půlnoci, vždy jeden spoj každý den z centra do okrajových částí Znojma a i do obcí za Znojmo, kde přes den jezdí příměstské linky.

Integrace 1. července

Nejvíce informací je na oficiálních stránkách koordinátora IDS JMK. Jsou tam různé mapky, jízdní řády a další.

1. července 2010 byla dovršena integrace Jihomoravského kraje do jednoho integrovaného dopravního systému. Znojemsko bylo poslední neintegrovanou oblastí. Jezdí zde městská autobusová doprava (popsána výše), na nádraží se zde potkávají tři železniční linky a nezanedbatelná je zde také příměstská autobusová doprava, která se v pracovní dny může těšit velmi příznivě vysokou poptávkou.

Železnice: Linka S8 vede ze Znojma přes Hrušovany nad Jevišovkou, Mikulov a Valtice do Břeclavi. Linka S81 vede ze Znojma do Moravských Budějovic, vlaky dále pokračují do Okříšek. Linka S82 vede pouze kousíček k hranicím s Rakouskem v trase Znojmo - Šatov, vlaky ale dále pokračují do Rakouska přes Retz, Hollabrunn a Stockerau do Vídně. Na této lince jezdí klimatizované dvoupatrové vozy City Shuttle rakouských drah OBB. Tato trať je jako jediná do Znojma elektrifikovaná. Jezdí se zde denně většinou v intervalu 120 minut, přes dopoledne jen vybrané spoje, v ranní špičce do Vídně je to 60 minut. Na linkách S8 a S81 je ve špičce interval 60 minut, mimo ní 120 minut.

Autobusy: Páteřní linkou je meziregionální linka 108 v trase Brno, Zvonařka - Pohořelice - Znojmo. Většinu spojů zajišťuje Psota se svými novými třínápravovými autobusy Iveco Arway (15m). Další linkou na delší vzdálenost je linka 432 jedoucí do Moravského Krumlova a Ivančic. Všechny ostatní linky označené 810 - 822 jsou ryze příměstského charakteru s centrem ve Znojmě. S integrací došlo k optimalizaci jízdních řádů a výraznému posílení provozu ve večerních hodinách a o víkendu. Po výběrových řízeních zde má největší postavení dopravce Psota. Setkáme se zde ale se spoustou jiných dopravců, jsou to ČSAD Hodonín, BDS-BUS, BORS Břeclav, TREDOS, ADOSA, Břežanská dopravní společnost, ICOM Transport, TRADO-BUS a BK BUS. Na většině linek se podílí více dopravců. Nastaveny jsou vysoké nároky na kvalitu dopravy, během červencové návštěvy nebyla spatřena jediná stará Karosa řady 700. Významný počet autobusů je nízkopodlažních a také plynových. Viz fotogalerie.

Aktuální výluky

V současné době probíhá rekonstrukce ulice Dr. Horákové, která vede podél železničního a autobusového nádraží. Spolu s ní probíhá výstavba nových nástupních ostrůvků pro městské autobusové linky, které budou přímo před nádražní budovou a také vzniká terminál pro linky příměstských autobusů. Ten bude ležet o kousek dál, za poštou. Pozemek na kterém leží bývalý autobusový terminál patří dnes již dosluhujícímu dopravci ČAS-SERVICE. S tímto dopravcem se nebylo možné dohodnout na koupi tohoto pozemku, co s ním bude nevím. Příšerný terminál zde stále stojí a není vůbec využíván, stejně jako tomu bylo už posledních několik let, kdy nástupní zastávky příměstských linek byly neprakticky přímo na chodnících ulice Dr. Horákové. V původním terminálu ještě jsou tři funkční zastávky pro některé dálkové linky, většinou dopravce ČAS-SERVICE.

V souvislosti s touto celkovou uzavírkou oblasti u nádraží jsou všechny linky IDS JMK (městské a příměstské) a také některé dálkové linky přemístěny do oblasti křižovatky ulic Rudoleckého a Lidická, kde jsou zřízeny dočasné nástupní zastávky - viz mapka.

K tomu ještě probíhá rekonstrukce povrchů na Náměstí Komenského a v ulicích Studentská a Jana Palacha. Městské autobusové linky tak mají zastávku Náměstí Komenského přemístěnou ve směru Oblekovice na Mariánské náměstí (přímo do zastávky Znojmo, Mariánské náměstí kde zastavují ranní spoje příměstských linek) a ve směru Přímětice do ulice Havlíčkovy za Mariánské náměstí.

O víkendu 10. a 11. září 2010 proběhne ve Znojmě tradiční vinobraní. Uvidíme co se stihne dostavět a zprovoznit. Jistě se všichni budou snažit aby toho bylo co nejvíce.

Obrázky

Aktuální stav ve Znojmě Karosa C954E na lince 432 do Mor. Krumlova a Ivančic, křiž. Rudoleckého x Lidická plynový Tedom na městské lince 805, křiž. Rudoleckého x Lidická
plynový Citelis na městské lince 801, křiž. Rudoleckého x Lidická plynový Tedom na příměstské lince do Vranova n.D., křiž. Rudoleckého x Lidická plynový Tedom na příměstské lince do Vranova n.D., křiž. Rudoleckého x Lidická
řada autobusů v nástupních zastávkách, různí dopravci, různé typy autobusů, ale žádná stará Karosa řady 700, jakto že to ve Znojmě jde?, ulice Rudoleckého Sor na příměstské lince 811 do Trstěnic, křiž. Rudoleckého x Lidická Karosa B932 na městské lince 805, křiž. Rudoleckého x Lidická
Karosa B932E na městské lince 803, křiž. Rudoleckého x Lidická Karosa B932 na městské lince 802, křiž. Rudoleckého x Lidická autobusy městských linek v ul. Lidické, cestující mají čas přestoupit
plynový Tedom na příměstské lince 820 do Hevlína, křiž. Rudoleckého x Lidická nízkopodlažní Crossway na lince 814 má namířeno do obce Slatina, křiž. Rudoleckého x Lidická plynový Tedom na městské lince 805 předjíždí třínápravový Arway (15m) na lince 108 do Brna, ul. Lidická
Karosa B932E na městské lince 805 v Příměticích plynový Tedom na městské lince 804 v Oblekovicích jediný ICOM Transport není schopný pořídit na své Mercedesy digitální panely, linka 815 do Mor. Budějovic, ul. Rudoleckého
malý nízkopodlažní Sor na lince 817 má pauzu v ul. Rudoleckého tento Sor také někde zapomněl digitály, linka 813, ulice Rudoleckého srovnání nízkpodlažního Soru a velkého Mercedesu, ul. Rudoleckého
setkání dvou plynových Tedomů městských linek, ul. Lidická Je libo jet do Nemocnice dvojkou přes Jarošku nebo trojkou přes Pražskou? ul. Lidická plynový Tedom na lince 802 u divadla, ul. Lidická
rekonstruovaná ulice Dr. Horákové, vlevo poslední provozní tři zastávky dálkových buslinek v původním busterminálu zastávka dálkových linek dopravce ČAS-SERVICE v jeho terminálu poslední tři zastávky v původním terminálu který patří dopravci ČAS-SERVICE
uprostřed zastávka Vláčku Znojemáčku, vlevo rekonstruovaná ul. Dr. Horákové, vpravo již neprovozní část původního busterminálu, pozemek patří dopravci ČAS-SERVICE, co s ním bude? stavba nového terminálu pro příměstské autobusové linky pustý terminál dopravce ČAS-SERVICE
pohled na obě části terminálu ČAS-SERVICE, v té spodní jsou ještě funkční tři zastávky stavba nového terminálu pro příměstské autobusové linky před již zrekonstruovanou nádražní budovou (i nástupiště jsou po rekonstrukci) budou nástupní ostrůvky pro městské autobusové linky

Zobrazit komentáře (0)


Verze pro tisk | Copyright © 2005–2018 PIDServis