PIDServis
Navigace
Vyhledávání
Rozšířené hledání
Počítadlo

Vídeň

(Jiné zprávy)

Aktualizace:  14.06.2010

Vídeň

Vídeň je hlavním městem Rakouska a zároveň jednou z jeho spolkových zemí zcela obklopenou územím spolkové zemé Dolní Rakousko. Leží na řece Dunaj. Historické centrum bylo v roce 2001 zapsáno na Seznam světového dědictví UNESCO. V seznamu měst podle kvality života se v roce 2008 Vídeň umístila na druhé příčce spolu s Ženevou. Ve Vídni žije zhruba 1,7 milionu obyvatel. Hustota jejich zalidnění je cca 4000 na jeden čtverečný kilometr. 5% rozlohy tvoří vodstvo.

Doprava

Podle statistiky z roku 2007 se 35% přepravy ve Vídni odehrálo prostřednictvím veřejné dopravy, 32% automobilem, 28% pěšky a 5% na kole.

S-Bahn:

Vídeňská železnice je zcela integrována do systému VOR (Verkehrsverbund Ost Region), což je integrovaná doprava Vídně a širokého okolí. Vídeňský S-Bahn plní funkci městské a příměstské většinou povrchové železnice. V rámci MHD ve Vídni má však velmi významnou funkci ve srovnání například s Prahou, kde je stále na okraji zájmu městských cestujících. V současné době probíhá výstavba nového hlavního nádraží v místě stávajícího nádraží Sudbahnhof. To je v souvislosti s tím v provozu velmi omezeně. Fungují dnes dvě stanice Sudbahnhof. Jedna stanice je podobná pražské masaryčce, kde je několik slepých kolejí ze kterých vyjíždějí vlaky do různých směrů. Tato stanice je vzdálená několik minut chůze od druhé dočasně fungující stanice. Ta je průjezdní v podzemí, která připomíná spíše stanici metra. Zde zastavují vlaky linek S-Bahnu i Regionálních vlaků, které jsou na cestě skrz Vídeň. Většina vlaků ve Vídni nemá konečnou, pouze jí projíždějí. Všechny tyto vlaky projíždějí však jedním úsekem ve Vídni. Jednotlivé linky S-Bahnu mají interval 15, 30 nebo 60 minut v pracovní dny. V páteřním společném úseku Meidling - Floridsdorf kde všechny tyto linky jedou společně je však souhrnný interval po celý den velmi krátký a těší se zde tak vlaky velké přízně místních vídeňských cestujících. Jde o jakousi další linku metra. Všechny vlaky včetně vlaků RegionalBahn zastavují na všech stanicích v rámci Vídně a je v nich plná integrace.

Na spojích Regionalbahnu jezdí většinou dvoupodlažní osobní vozy tažené lokomotivou. Na linkách S-Bahnu jezdí většinou starší jednopodlažní elektrické jednotky. Interiér však působí mnohem příjemněji než pohled zvenku. Vozový park S-Bahnu se však obnovuje a lze se setkat s moderními elegantními nízkopodlažními soupravami. Ty jezdí výhradně na městské lince S45. Ta nevyjíždí vůbec z Vídně (trasa Heiligenstadt - Hutteldorf). Po většinu cesty jede po trati jako jediná linka a tak není rušena vlivy jiných vlaků. Proto je zde interval 10-15 minut velmi spolehlivý. Její stanice připomínají také stanice metra. Je to vysoce kvalitní forma městské dopravy.

U-Bahn:

Vídeňské metro tvoří 5 linek. Beze sporu je to páteř místní městské dopravy. Linky U1, U2, U3 a U4 jsou klasické podzemní dráhy. Nejnovější okrajové úseky jsou však většinou povrchové. I nové stanice jsou velmi jednoduché a praktické bez zbytečných velkých vestibulů. Funguje zde perfektní informovanost a také služby. Turisté uvítají toalety zdarma v každé stanici metra. Pátou linkou metra je linka U6, která je většinou povrchová. V centrální části vede po bývalých městských hradbách. Na tuto linku jsou nasazovány speciální soupravy určené pouze pro tuto trasu. Připomínají spíše několik spojených nových nízkopodlažních tramvajových vozů za sebou. Nedávno však nebylo těchto vozů dostatek a tak se na této lince jezdilo klasickými starými tramvajemi, což působilo velice zajímavě.

V současné době se staví další úsek linky U2, který bude otevřen letos v říjnu. Dnešní nejnovější úseky metra byly stavěny vesměs po trasách tramvajových tratí, které byly po zprovoznění metra zrušeny.

Tramvaje:

Vídeňské tramvaje jsou co se sítě týče nejvyvinutějším druhem městské dopravy ve Vídni. Síť je velice hustá. Nicméně zde funguje systém, že na prakticky všech okrajových tratích jezdí pouze jedna linka, což způsobuje celodenně velmi krátké intervaly, proto přestupování není vůbec žádný problém. Většina linek má funkci čistě napaječovou, kdy jedou z okraje Vídně k centru, kde mají konečnou. Na většině konečných navíc cestující pokud se rádi vozí sem a tam nemusí vystupovat, protože se tyto konečné projíždějí bez velkých přestávek, obzvlášť když je výstupní i nástupní zastávka u jednoho sloupku. Vozový park je zde celkem jednoduchý. Stále většina vídeňských tramvají pamatuje 60. nebo 70. léta. Přesto je nutné dodat že jsou ve výborném stavu. Narozdíl od českých stejně starých tramvají mají však příjemnější atmosféru, připomínají totiž více zlatá meziválečná léta tramvají. Vozový park obnovují od poloviny 90. let tramvajemi ULF (Ultra Low Floor). Jsou zcela nízkopodlažní. Nejezdí jich málo, avšak vzhledem k tak velkému počtu tramvají celkem bude trvat obnova vozového parku ještě hodně dlouho. V síti vídeňských tramvají lze také najít podzemní úseky.

Zastávkové sloupky povrchové dopravy jsou spíše historického nádechu, ale z té pozitivní stránky. Do městských ulic se rozhodně hodí, jsou velice vkusné. Informovanost na nich je na vysoké úrovni. Informace o reálném odjezdu spojů však ještě nejsou zcela na všech zastávkách, ale na těch významných nikdy nechybí.

Autobusy:

Autobusy plní ve vídeňské městské dopravě opravdu jen doplňkovou funkci, i když najdeme pár oblastí obsluhovaných pouze autobusy (zejména ne levém břehu Dunaje). Ve Vídni najdeme pár tangenciálních autobusových linek, tři linky jezdící skrz centrum, kde jsou nasazovány minibusy, a také spoustu linek na okraji města napaječového charakteru. Nízkopodlažnost je zde samozřejmostí u všech dopravců i na příměstských linkách. Kromě hlavního dopravce Wiener Linien za zmínku stojí soukromník Dr. Richard, který se podílí na provozu městských autobusů zejména na levém břehu Dunaje. Provozuje také kloubové autobusy. Pro většinu cestujících však různí dopravci nic neznamenají. Všude je vše integrováno a navíc na městských linkách je jednotný tmavě červený nátěr.

Wiener Lokalbahn:

Aby těch zajímavostí nebylo málo, jezdí zde ještě příměstská vlakotramvaj WLB. Ta jede z okraje starého centra pryč z Vídně do města Baden. Projíždí také spolu s jinými tramvajovými linkami městskou zástavbou, kde se chová jako obyčejná tramvaj. Za stanicí Meidling (Philadelphiabrucke) se však chová jako železnice - jede mimo silnici a větší rychlostí. Intervaly na této trase se pohybují od 7,5 do 15 minut. Provozuje jí samostatný dopravce. Jezdí zde soupravy dvou delších kloubových vozů. Jeden klasický starší a jeden novější nízkopodlažní. Občas se lze setkat ještě se soupravou dvou starších vozů. Interiér však připomíná buď vysoce komfortní tramvaj nebo takový poměštěný vlak. Plnou integraci snad nemusím ani zmiňovat.

Prvních 26 fotografií je aktuálních, z února 2010. Další fotografie jsou staršího data - ze září 2005!

Sledujte fotoreportáže z dalších jiných měst v sekci Jiné zprávy.

Obrázky

Konečná vídeňského Regionalbahnu ve Znojmě, kde jsou nová nástupiště Konečná linky 31 Stammersdorf Konečná linky 31 Stammersdorf
Nová tramvaj na lince 1 u zastávky Schottenring Klasická stará souprava metra na lince U4 přijíždí na konečnou Heiligenstadt Autobusové stanoviště Heiligenstadt
Autobusové stanoviště Heiligenstadt Nový kloubový autobus na lince 7 u zastávky Unfallkrankenhaus Meidling Wiener Lokalbahn u zastávky Philadelphiabrucke (Meidling)
Poslední stanice Wiener Lokalbahn na území Vídně - Vosendorf-Siebenhirten Ještě jednou Vosendorf-Siebenhirten Autobus příměstské linky 255 má pauzu na konečné Vosendorf-Siebenhirten
Autobusové stanoviště Siebenhirten Nástupiště na konečné linky U6 Siebenhirten Konečná linky U6 Floridsdorf
Kloubový autobus na lince 29 u konečné stanice metra U1 Leopoldau Klasická stará souprava S-Bahnu, stanice Hutteldorf Tyto vozy jezdí většinou na spojích Regionalbahn, také však lze použít jako MHD, i zde je plná integrace
Moderní městský S-Bahn, linka S45, konečná stanice Hutteldorf Autobusové stanoviště Hutteldorf Nový kloubový autobus na lince 48 přijíždí do zastávky Possingergasse
Minibus na lince 2 na konečné Schwedenplatz V den návštěvy se konal každoroční tradiční slavný vídeňský ples, od 20 hodin zde byla výluka tramvají (zastávka Karntner Ring - Oper) Tramvaj linky D na konečné Sudbahnhof
S-Bahn ve stanici Sudbahnhof Interiér klasických vozů S-Bahnu Huglgasse (2005)
centrum (2005) Dr.-Karl-Renner-Ring (2005) v autobuse (2005)
Längfeldgasse (2005 v tramvaji (2005) v tramvaji (2005)
Vienna Int. Centre (2005) U6 - dnes už zde staré tramvajové vozy nejezdí (najdete je v Utrechtu v Nizozemsku) - 2005 Westbahnhof (2005)
Heiligenstadt (2005) Hütteldorf, Bujattig. (2005) Heiligenstadt (2005)
Kahlenberg (2005) ukázka jř (2005) Grinzing (2005)
Grinzing (2005) v tramvaji (2005)

Zobrazit komentáře (0)


Verze pro tisk | Copyright © 2005–2017 PIDServis