PIDServis
Navigace
Vyhledávání
Rozšířené hledání
Počítadlo

Linz

(Jiné zprávy)

Aktualizace:  28.07.2011

Linz

Linz je třetí největší město v Rakousku (obyvatel cca 190 000) a zároveň hlavní město spolkové země Horní Rakousko. Linz byl vybrán jako Evropské hlavní město kultury v roce 2009. Leží na řece Dunaji.

Tramvaje

Tvoří páteř místní městské hromadné dopravy. Existuje tu vlastně jedna dlouhá trať od severu přes centrum k jihu a k ní dvě krátké odbočky. Jezdí zde tři linky (společný úsek mají od hlavního nádraží přes centrum). Standardní interval na linkách 1 a 2 je 7,5 minuty ve špičce, 10 minut v dopoledním sedle, 30 minut večer a 15 minut o víkendu. Linky 1 a 2 mají dlouhý společný úsek, kde se tak dosáhne polovičního intervalu, protože fungují proklady. Linka 3 má nejkratší intervaly (jako linky 1 a 2 dohromady) a tak je v jejich společném úseku přes centrum i o víkendu velmi krátký interval. V nočním provozu jezdí jedna noční linka v intervalu 30 minut.

Zvláštností sítě je úzký rozchod kolejí (900 mm). Za zmínku také stojí 1,9 km dlouhý podpovrchový úsek ze zastávky Goethekreuzung přes Hauptbahnhof a Unionkreuzung k zastávce Herz-Jesu-Kirche. I vlastní konečná linky 3 na hlavním nádraží je umístěna v podzemí.

V současnosti je vozový park tramvají v Linzi tvořen několika typy. Staré vysokopodlažní tramvaje vídeňského typu jezdí zejména na lince 3. Naopak moderní několikačlánkové zcela nízkopodlažní tramvaje typu CityRunner jezdí zejména na linkách 1 a 2.

Většina tramvajových vozů má také celovozové reklamy. Standardní nátěr dopravce LINZ AG LINIEN poznáte podle oranžového pruhu na bílém podkladě.

Trolejbusy

Linc je jedním ze dvou měst v Rakousku, kde je trolejbusová doprava. Funguje zde od roku 1944. Poslední nový úsek byl otevřen v roce 2000, kdy se jednalo o prodloužení linky 41 do nové bytné čtvrti Baintwiese. V provozu jso učtyři linky na dvou samostatných tratích, které jsou propojeny pouze manipulační tratí bez pravidelného provozu s cestujícími. Dvojice linek 41 a 43 jede z centra (ze zastávky Hessenplatz) na jihozápad města, kde se rozdělují do dvou svých koncových úseků. Druhá dvojice linek 45 a 46 vede od stanice Frooschberg přes Hauptbahnhof a centrum a na východě se rozdělují do svých dvou koncových úseků (linka 46 k přístavu a linka 45 přes areál nemocnice do zastávky Stiegelbauernstrasse.

Standardně jezdí trolejbusové linky po 10ti minutách v ranní špičce, po 15ti minutách pak po zbytek pracovního dne i v sobotu dopoledne a jinak po 20ti minutách o víkendu. Nicméně je nutné dodat, že ve většině úsecích jezdí vždy dvojice linek a v souvislosti s fungujícími proklady je tak většinou dosažen poloviční interval.

Ve vozovém parku se objevuje 19 nízkopodlažních kloubových trolejbusů Volvo vyrobených v letech 2000 a 2001. Do roku 2013 však město plánuje nahrazení trolejbusů plynovými autobusy.

Autobusy

V rámci města mají autobusy pouze doplňkovou funkci, která je oproti tramvajím a trolejbusů opravdu málo podstatná. Naopak v příměstských oblastech jsou čtvrtě na autobusové dopravě závislé. Jezdí zde pouze nízkopodlažní vozy, většinou kloubová Citara. Intervaly různých autobusových linek jsou různé. Ve špičkách se na některých linkách objevuje i interval 7,5 minuty. O víkendu naopak je provoz velmi slabý a na nejčastějších linkách je 20-30 minut.

V noci jezdí dvě noční autobusové linky v intervalu 30 minut, které jezdí spíše po trasách tramvají a trolejbusů, které přes noc nejezdí.

Železnice

Jako součást MHD se v Linci železnice moc považovat nedá. Existuje zde 5 tratí, avšak pro cesty v rámci města se zřídka využívají. O tarifní integraci by se také dalo polemizovat. Za zmínku stojí akorát jedna z tratí, která je jednokolejná a elektrifikovaná s příměstským charakterem. Jezdí na ní takové vlakotramvaje, je známá pod názvem Linz Lokalbahn (LILO).

Postlingbergbahn

Na sever od Linze je kopec Pöstlingberg. Z centra ze zastávky Hauptplatz tam vede horská tramvaj Pöstlingbergbahn. Bohužel z důvodu výluky od 3. do 20. listopadu 2009 byla v době návštěvy mimo provoz.

Tato "tramvajová trať" prošla velkou roční rekonstrukcí od května 2008 do května 2009. Rozchod byl upraven na klasických lineckých 900mm, aby mohly vozy z Postlingbergbahn přejíždět i na normální městskou tramvajovou síť (díky tomu mohla být linka 50 (= Pöstlingbergbahn) prodloužena až na Hauptplatz. Před rekonstrukcí zde jezdily klasické historické dvounápravové vozy.

Linka 50 má celodenně, celotýdenně interval 30 minut. V době výluky byla nahrazena autobusovou linkou 50.

Na Pöstlingbergbahn se nevztahuje tarif městské dopravy. Jednotlivá zpáteční jízdenka zde stojí 5 EUR. Lze však zakoupit za 8.60 EUR 24hodinovou jízdenku platnou jak na MHD tak na tramvaji na Postlingberg. Moc se však neušetří, protože 24hodinová jízdenka na MHD bez Postlingbergbahnu stojí 4 EUR.

Obecně o systému dopravy

Jako je v Německu nebo Rakousku obvyklé, propagace a kvalita městské dopravy je i v Linci na vysoké úrovni. Moderní vozy, v centru krátké intervaly, fungující návaznosti a proklady, kvalitní informační systém, prodej jízdenek v automatech na každé zastávce (ve vozech nejsou označovače, jízdenka je označena příslušnými daty již při tisku v automatu). Velice akční jsou zde i revizoři.

Nicméně optimalizovat by se tu ještě dalo. Velké mezery jsou i v integraci. Mohla by se příměstská doprava (ať už železniční nebo autobusová) více přiblížit také místní Linecké frekvenci cestujících, potenciál tu určitě je. Optimalizovat by se mohly také jízdní řády, kdy jsou například různé polohy v sobotu dopoledne při intervalu 20 minut než jsou v neděli odpoledne při intervalu 20 minut, a podobné drobnosti.

Prvních 48 fotografií v listopadu 2009 pořídil a PIDServisu poskytl Jirka Beneš. Posledních 15 fotografií bylo pořízeno v červenci 2011, kdy byla Pöstlingbergbahn v provozu.

Obrázky

Trolejbusová konečná linky 41 Baintwiese Trolejbusová konečená linek 41 a 43 Hessenplatz Linz Lokalbahn (LILO) u zastávky Hitzing
Konečená autobusové linky 17 Hitzing Konečná autobusové linky 11 Pichlinger See Tramvajová zastávka Unionkreuzung v podzemí
Tramvaj linky 2 přijíždí do zastávky VOEST-Alpine Tramvaje se míjejí u zastávky Hauptplatz Konečná trolejbusové linky 46 Hafen (přístav)
Původní konečná Postlingbergbahn (Landgutstrasse) a původní vůz Tramvaj projíždí centrem, zde u zastávky Mozartkreuzung Náhradní autobus na konečné Postlingberg
Stará tramvaj vídeňského typu právě projíždí hlavním náměstím Goethekrzg. Goethekrzg.
Goethekrzg. Goethekrzg. Interiér starší tramvaje
Automat na jízdenky VOEST-Alpine VOEST-Alpine
SolarCity SolarCity SolarCity - Zentrum
SolarCity - Zentrum Pichlinger See Simonystr.
Goethekrzg. Hitzing Hauptbhf.
Hauptplatz Hauptplatz Hauptplatz
Postlingberg Hauptplatz Landgutstrasse
Landgutstrasse Landgutstrasse Landgutstrasse
Landgutstrasse Taubenmarkt Mozartkreuzung
Hafen Interiér minibusu na lince 26 St. Margarethen
Hessenplatz Hauptplatz Hauptbhf.
Bahnhof Ebelsberg Bahnhof Ebelsberg Hauptplatz
Pöstlingbergbahn Pöstlingberg Pöstlingbergbahn
Pöstlingbergbahn Kloubové Citaro Midibus na lince 105, SolarCity
SolarCity SolarCity Hauptbahnhof
Hauptbahnhof nostalgický vůz v soupravě obyčejného regionálního vlaku regionální CityShuttle

Zobrazit komentáře (6)


Verze pro tisk | Copyright © 2005–2017 PIDServis